Wysoka kara dla T-Mobile Polska. UOKIK: wprowadzali klientów w błąd

2024-01-03 12:06 aktualizacja: 2024-01-03, 12:07
Logo T-Mobile. Fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT
Logo T-Mobile. Fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT
Prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył ponad 25 mln zł kary na T-Mobile Polska. Zdecydowanie nie zgadzamy się z formą i wysokością kar nałożonych na T-Mobile Polska w ramach postępowania. Zamierzamy złożyć odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK - przekazał operator telekomunikacyjny.

W środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 25 mln zł kary na T-Mobile Polska w zw. z wprowadzającą w błąd reklamą o ofercie pre-paid "1200 GB za darmo przez rok".

Decyzja nie jest prawomocna; operator ma możliwość odwołania się do sądu.

"Po dokładnej analizie uzasadnienia decyzji Prezesa UOKiK, zdecydowanie nie zgadzamy się z formą i wysokością kar nałożonych na T-Mobile Polska w ramach postępowania. Oświadczamy jednocześnie, że zamierzamy złożyć odwołanie od tej decyzji w terminie przewidzianym przepisami" - przekazał w środę w oświadczeniu operator telekomunikacyjny.

T-Mobile Polska wskazał, że oferta "1200 GB za darmo przez rok" spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem klientów, którzy "przekazali nam setki pozytywnych sygnałów na temat jej wprowadzenia".

Zwrócił też uwagę konkurencji, która wprowadziła podobne rozwiązania dla swoich klientów.

"Jak każda wprowadzana przez nas oferta, +1200 GB za darmo przez rok+ powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których korzystanie z dodatkowych bonusów jest zawsze związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, co z kolei łączy się z obowiązkiem comiesięcznych doładowań" - dodano.

Operator zapewnił, że "natychmiast po przedstawieniu nam przez UOKiK zastrzeżeń dotyczących formy promocji tej oferty, tj. na początku tego roku, dobrowolnie i w pełni otwarcie współpracowaliśmy z Urzędem, wychodząc z inicjatywą i wprowadzając zmiany w całej komunikacji reklamowej związanej z ofertą, zgodnie z wytycznymi Urzędu".

"W toku postępowania zaproponowaliśmy także szereg rozwiązań mających na celu zadośćuczynienie osobom, które zgłosiły zastrzeżenia do sposobu komunikacji promocji – zgodnie z naszą wiedzą na tysiące klientów były tylko dwa takie przypadki" - dodano.

Tymczasem UOKiK ocenił, że reklamy dotyczące oferty pre-paid "1200 GB za darmo przez rok" sugerowały, że pakiet danych jest darmowy.

"W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy" - wskazano.

Szef UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie Urzędu, wskazał, że rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie "ratalnym", w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł.

Urząd przekazał ponadto, że postępowanie zostało wszczęte na podstawie skargi konsumenta.

T-Mobile Polska świadczy usługi telekomunikacyjne dla klientów indywidualnych i korporacyjnych. Ma własną infrastrukturę sieciową zarówno mobilną, jak i stacjonarną. Właścicielem T Mobile Polska jest koncern telekomunikacyjny – Grupa Deutsche Telekom (DT), do której należą m.in. T Mobile i T-Systems. (PAP)

Autor: Michał Boroń

kh/

TEMATY: