W ramach integracji, do Orlen Transport trafiło dodatkowe 135 jednostek transportowych i 225 kierowców - wyjaśnił koncern, informując o przejęciu od Orlen Paliwa części zakładu świadczącą usługi przewozu paliw. Jak podkreślono, "w ten sposób cała działalność koncernu w zakresie transportu drogowego znalazła się w jednej spółce" - Orlen Transport.
Orlen ocenił jednocześnie, że przeprowadzona "integracja umożliwi dalszą optymalizację usług przewozowych i wzmocnienie potencjału logistycznego Grupy Orlen".
"Gdy w 2021 r. odkupiliśmy 100 proc. udziałów w Orlen Transport i spółka ta wróciła do grupy, zapowiadaliśmy nie tylko odbudowę własnych mocy transportowych, ale też integrację logistyki drogowej w ramach grupy kapitałowej Orlen" - przypomniał Michał Róg, członek zarządu Orlenu ds. handlu i logistyki, cytowany w komunikacie.
Według niego, skupienie całej działalności transportowej w ramach jednego podmiotu - właśnie Orlen Transport "poprawi efektywność zarządzania tym segmentem, usprawni procesy zakupowe związane z rozwojem i serwisowaniem parku maszynowego, ułatwi modernizację i przyczyni się do podniesienia poziomu usług świadczonych klientom".
"W najbliższym czasie planujemy m.in. wyposażenie wszystkich pojazdów w inteligentne systemy bezpieczeństwa oraz działania na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej Orlen Transport" - zapowiedział Róg. "Efektem integracji będzie wzmocnienie pozycji koncernu na rynku przewozów drogowych paliw" – podkreślił.
Orlen zwrócił uwagę, że dzięki połączeniu, Orlen Transport dysponuje obecnie "nowoczesną flotą ponad 330 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III, czyli paliw płynnych, w tym gazu", zatrudniając przy tym ponad 1000 pracowników, w tym ponad 900 kierowców.
Jak zaznaczono w komunikacie, "Orlen Transport rozpoczął już realizację kontraktów w zakresie przewozów paliw płynnych na rzecz Orlen Paliwa oraz klientów tej spółki na terenie całej Polski".
"Wieloletnie doświadczenie oraz wysokie kompetencje w zakresie transportu pozyskane od Orlen Paliwa, pozwolą nam nie tylko na wzmocnienie procesów logistycznych wewnątrz grupy, ale również na poszerzenie skali naszej działalności. Da nam to możliwość wyjścia z usługami transportu paliw płynnych poza granice naszego kraju" - stwierdził prezes Orlen Transport Mirosław Zubek.
Dodał przy tym, że połączenie pozwoli również spółce zwiększyć skalę inwestycji m.in. w tabor. "W przyszłym roku wydamy na to ponad 140 mln zł" – zapowiedział Zubek.
Według Orlenu, jego spółka zależna Orlen Transport "to jeden z największych w Polsce dostawców usług transportu drogowego" - w 2022 r. spółka przewiozła ponad 7,1 mln metrów sześc. paliw płynnych, a przychody spółki z długoterminowych umów w ramach Grupy Orlen oraz z innymi koncernami paliwowymi wyniosły 193,6 mln zł.
Jak przypomniał Orlen, w 2015 r. podjęto decyzję o sprzedaży Orlen Transport prywatnemu przewoźnikowi. "W związku z rosnącymi potrzebami logistycznymi dynamicznie rozwijającego się koncernu, w 2021 r. zarząd Orlen zdecydował o ponownym włączeniu spółki do grupy kapitałowej" - podkreślił koncern.
W marcu 2021 r. Orlen, informując o nabyciu 100 proc. udziałów spółki transportowej OTP, wskazywał, iż powstała ona "na bazie aktywów Orlen Transport, o którego sprzedaży do Grupy Trans Polonia zdecydowano w 2015 r." Koncern zapowiadał wówczas, że przejecie spółki OTP "jest pierwszym elementem długoterminowej strategii dla logistyki drogowej" Grupy Orlen.
"Kolejnym krokiem będzie centralizacja procesów logistycznych w ramach koncernu, która rozpocznie się w czerwcu 2021 r. i w pierwszym etapie obejmie paliwa tradycyjne, a później produkty chemiczne i petrochemiczne. Cały proces powinien zakończyć się do 2023 r." - informował jednocześnie Orlen.
Grupa Orlen to obecnie multienergetyczny koncern, który posiada m.in. siedem rafinerii: cztery w Polsce - w tym największą w Płocku, dwie w Czechach i jedną na Litwie. Ma także ok. 3,1 tys. stacji paliw w Polsce, w Niemczech, w Czechach oraz na Słowacji, na Litwie i na Węgrzech. Zarządza również rozbudowanym segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczym węglowodorów.
Jednocześnie Grupa Orlen prowadzi inwestycje związane z energetyką odnawialną, jak farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
W lutym tego roku zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając priorytetowe cele multienergetycznego koncernu, jaki powstał po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z założeniami, do końca dekady nakłady inwestycyjne Grupy Orlen wyniosą ok. 320 mld zł.
Według zapowiedzi koncernu, w tym roku Grupa Orlen ma przeznaczyć rekordowe 36 mld zł "na realizację strategicznych inwestycji trwale zwiększających bezpieczeństwo energetyczne i niezależność surowcową Polski".
Skarb Państwa posiada 49,9 proc. udziałów w Orlenie. (PAP)
Autor: Michał Budkiewicz
gn/