Wzmocnienie potencjału logistycznego Grupy Orlen. Polski gigant integruje działalność

2023-11-09 17:00 aktualizacja: 2023-11-09, 17:14
Orlen Transport przejął od Orlen Paliwa usługi przewozu paliw. Fot. mat. pras.
Orlen Transport przejął od Orlen Paliwa usługi przewozu paliw. Fot. mat. pras.
Orlen Transport przejął od Orlen Paliwa usługi przewozu paliw. Jak podał w czwartek Orlen, w ten sposób cała działalność koncernu w zakresie transportu drogowego znalazła się w jednej spółce - umożliwi to dalszą optymalizację usług przewozowych i wzmocnienie potencjału logistycznego Grupy Orlen.

W ramach integracji, do Orlen Transport trafiło dodatkowe 135 jednostek transportowych i 225 kierowców - wyjaśnił koncern, informując o przejęciu od Orlen Paliwa części zakładu świadczącą usługi przewozu paliw. Jak podkreślono, "w ten sposób cała działalność koncernu w zakresie transportu drogowego znalazła się w jednej spółce" - Orlen Transport.

Orlen ocenił jednocześnie, że przeprowadzona "integracja umożliwi dalszą optymalizację usług przewozowych i wzmocnienie potencjału logistycznego Grupy Orlen".

"Gdy w 2021 r. odkupiliśmy 100 proc. udziałów w Orlen Transport i spółka ta wróciła do grupy, zapowiadaliśmy nie tylko odbudowę własnych mocy transportowych, ale też integrację logistyki drogowej w ramach grupy kapitałowej Orlen" - przypomniał Michał Róg, członek zarządu Orlenu ds. handlu i logistyki, cytowany w komunikacie.

Według niego, skupienie całej działalności transportowej w ramach jednego podmiotu - właśnie Orlen Transport "poprawi efektywność zarządzania tym segmentem, usprawni procesy zakupowe związane z rozwojem i serwisowaniem parku maszynowego, ułatwi modernizację i przyczyni się do podniesienia poziomu usług świadczonych klientom".

"W najbliższym czasie planujemy m.in. wyposażenie wszystkich pojazdów w inteligentne systemy bezpieczeństwa oraz działania na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej Orlen Transport" - zapowiedział Róg. "Efektem integracji będzie wzmocnienie pozycji koncernu na rynku przewozów drogowych paliw" – podkreślił.

Orlen zwrócił uwagę, że dzięki połączeniu, Orlen Transport dysponuje obecnie "nowoczesną flotą ponad 330 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III, czyli paliw płynnych, w tym gazu", zatrudniając przy tym ponad 1000 pracowników, w tym ponad 900 kierowców.

Jak zaznaczono w komunikacie, "Orlen Transport rozpoczął już realizację kontraktów w zakresie przewozów paliw płynnych na rzecz Orlen Paliwa oraz klientów tej spółki na terenie całej Polski".

"Wieloletnie doświadczenie oraz wysokie kompetencje w zakresie transportu pozyskane od Orlen Paliwa, pozwolą nam nie tylko na wzmocnienie procesów logistycznych wewnątrz grupy, ale również na poszerzenie skali naszej działalności. Da nam to możliwość wyjścia z usługami transportu paliw płynnych poza granice naszego kraju" - stwierdził prezes Orlen Transport Mirosław Zubek.

Dodał przy tym, że połączenie pozwoli również spółce zwiększyć skalę inwestycji m.in. w tabor. "W przyszłym roku wydamy na to ponad 140 mln zł" – zapowiedział Zubek.

Według Orlenu, jego spółka zależna Orlen Transport "to jeden z największych w Polsce dostawców usług transportu drogowego" - w 2022 r. spółka przewiozła ponad 7,1 mln metrów sześc. paliw płynnych, a przychody spółki z długoterminowych umów w ramach Grupy Orlen oraz z innymi koncernami paliwowymi wyniosły 193,6 mln zł.

Jak przypomniał Orlen, w 2015 r. podjęto decyzję o sprzedaży Orlen Transport prywatnemu przewoźnikowi. "W związku z rosnącymi potrzebami logistycznymi dynamicznie rozwijającego się koncernu, w 2021 r. zarząd Orlen zdecydował o ponownym włączeniu spółki do grupy kapitałowej" - podkreślił koncern.

W marcu 2021 r. Orlen, informując o nabyciu 100 proc. udziałów spółki transportowej OTP, wskazywał, iż powstała ona "na bazie aktywów Orlen Transport, o którego sprzedaży do Grupy Trans Polonia zdecydowano w 2015 r." Koncern zapowiadał wówczas, że przejecie spółki OTP "jest pierwszym elementem długoterminowej strategii dla logistyki drogowej" Grupy Orlen.

"Kolejnym krokiem będzie centralizacja procesów logistycznych w ramach koncernu, która rozpocznie się w czerwcu 2021 r. i w pierwszym etapie obejmie paliwa tradycyjne, a później produkty chemiczne i petrochemiczne. Cały proces powinien zakończyć się do 2023 r." - informował jednocześnie Orlen.

Grupa Orlen to obecnie multienergetyczny koncern, który posiada m.in. siedem rafinerii: cztery w Polsce - w tym największą w Płocku, dwie w Czechach i jedną na Litwie. Ma także ok. 3,1 tys. stacji paliw w Polsce, w Niemczech, w Czechach oraz na Słowacji, na Litwie i na Węgrzech. Zarządza również rozbudowanym segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczym węglowodorów.

Jednocześnie Grupa Orlen prowadzi inwestycje związane z energetyką odnawialną, jak farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.

W lutym tego roku zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając priorytetowe cele multienergetycznego koncernu, jaki powstał po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z założeniami, do końca dekady nakłady inwestycyjne Grupy Orlen wyniosą ok. 320 mld zł.

Według zapowiedzi koncernu, w tym roku Grupa Orlen ma przeznaczyć rekordowe 36 mld zł "na realizację strategicznych inwestycji trwale zwiększających bezpieczeństwo energetyczne i niezależność surowcową Polski".

Skarb Państwa posiada 49,9 proc. udziałów w Orlenie. (PAP)

Autor: Michał Budkiewicz
gn/