Zmiany w lataniu dronami. Sejm zdecydował

2024-12-20 10:18 aktualizacja: 2024-12-20, 13:50
Dron. Fot. PAP/Leszek Szymański
Dron. Fot. PAP/Leszek Szymański
Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy Prawo lotnicze, która reguluje loty dronami w Polsce, dostosowując przepisy do prawa unijnego. Nowela wprowadza nowe kategorie operacji i zakłada obowiązek ubezpieczenia drona o masie startowej od 0,25 kg.

Za nowelą głosowało 239 posłów, przeciw było 19, a 168 wstrzymało się. Teraz nowela trafi do Senatu.

Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. Projektowane przepisy zakładają przede wszystkim zastąpienie dotychczasowego podziału na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne trzema nowymi kategoriami operacji: "otwarta", "szczególna" i "certyfikowana".

Kategoria otwarta przeznaczona ma być dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Loty w kategorii otwartej będą musiały spełniać wytyczne określające m.in. dopuszczalne masy startowe BSP, ich wyposażenie, prędkość lotu lub odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń. Loty w kategorii szczególnej zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast loty w kategorii certyfikowanej możliwe będą pod warunkiem posiadania certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych. Podział ten wynika z przepisów Unii Europejskiej.

Od 31 grudnia 2020 r. krajowe przepisy i procedury państw członkowskich dot. cywilnych dronów zastąpiły przepisy unijne, z uwzględnieniem zapisów przejściowych. Nowe przepisy dostosowują ustawę Prawo lotnicze do unijnego rozporządzenia.

Strefy ograniczające lub wykluczające drony

Nowela wprowadza też nowe rozwiązanie, którym będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych ograniczających lub wykluczających wykonywanie operacji z użyciem BSP. Ma to na celu wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego. Wyznaczaniem takowych stref ma zająć się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Jak napisano w nowelizacji, użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg będą też mieli obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami. Ponadto, pilot bezzałogowego statku powietrznego, który ma zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, nie będzie mógł posługiwać się dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pilota BSP i uprawniającym do wykonywania operacji z użyciem systemu BSP.

W ocenie rządu, nowe przepisy mają też zapobiegać bezprawnemu wykonywaniu operacji z wykorzystaniem BSP. Chodzi o przyznanie odpowiednim służbom, w tym funkcjonariuszom służb specjalnych, policji, straży granicznej i żołnierzom sił zbrojnych prawa do zniszczenia, unieruchomienia BSP lub przejęcia kontroli nad jego lotem w przypadku, gdy np. przebieg operacji zagraża życiu lub zdrowiu ludzi lub stwarza zagrożenie dla chronionych obiektów. Taką samą możliwość służby będą miały jeśli dron zostanie wykorzystany jako środek ataku terrorystycznego.

Zgodnie z nowelizacją ustawy, w takim przypadku za szkody powstałe w wyniku zniszczenia, unieruchomienia bezzałogowego statku powietrznego albo przejęcia kontroli nad jego lotem odpowiadać będzie pilot lub operator danego BSP. (PAP)

bpk/ pad/ pap/