Polski sektor nieruchomości i budownictwa: 30% pracowników korzysta z AI

2024-12-02 08:00 aktualizacja: 2024-12-02, 08:00
Raportowanie, zbieranie danych, ale także analiza terenu to teraźniejszość; przyszłość leży w planowaniu, automatyzacji i analizie dużych zbiorów danych.

- Zdjęcie jest dostępne na stronie internetowej AP -

Warszawa, 2 grudnia 2024r.: Drees & Sommer, globalna firma konsultingowa świadcząca kompleksowe usługi doradcze i wdrożeniowe dla branży real estate i infrastruktury, podała kluczowe wnioski z ostatnich regionalnych badań rynku [1] w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Badanie analizuje główne trendy w cyfryzacji, koncentrując się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji i ogólnym postrzeganiu cyfryzacji w branży nieruchomości i budownictwa. W Polsce prawie 30% pracowników branży nieruchomości korzysta już z AI, a 38% z nich używa jej codziennie. Ponadto 60% specjalistów z branży nieruchomości i budownictwa na wszystkich trzech rynkach wyraziło silne pragnienie nauczenia się, jak korzystać ze sztucznej inteligencji w miejscu pracy, co wskazuje na wysoką motywację do rozwijania umiejętności cyfrowych w tym sektorze.

„W porównaniu z całym Regionem CEE, polscy pracownicy sektora nieruchomości są najbardziej aktywnymi użytkownikami AI z najwyższymi dziennymi wskaźnikami użytkowania. Oczekuje się, że ten trend się utrzyma, ponieważ mamy również wysoką motywację do nauki i rozwoju w tej dziedzinie. Z drugiej strony, Polska ma wyższy odsetek pracowników, którzy nie ufają sztucznej inteligencji, około 17%, co podkreśla znaczenie weryfikacji danych na naszym rynku” - skomentował Jan Grymin, Divisional Director/Prokurent Drees & Sommer Polska.

Bariery we wdrażaniu AI: niewystarczająca świadomość dostępnych narzędzi, brak czasu i szkoleń

Łącznie 30% polskich pracowników zgłosiło aktywne korzystanie ze sztucznej inteligencji, głównie codziennie oraz co tydzień (w obu przypadkach 38%), co stanowi wyższy wskaźnik w porównaniu z Czechami i Węgrami. Najbardziej aktywnymi użytkownikami są osoby poniżej 30. roku życia (40%) oraz managerowie wyższego i najwyższego szczebla. Wśród czeskich pracowników około 27% to aktywni użytkownicy sztucznej inteligencji, przy czym ponad połowa korzysta z niej tylko raz w tygodniu. Węgry pozostają nieco w tyle z 22% aktywnych użytkowników AI.

Polscy pracownicy wymieniali jako główne bariery we wdrażaniu AI niewystarczającą świadomość dostępnych narzędzi i rozwiązań odpowiednich dla ich pracy i firmy (26%), następnie niewystarczające szkolenia zapewniane przez firmę (18%), brak zaufania (17%) i brak czasu (14%). Na Węgrzech nieufność do sztucznej inteligencji jest podobna (15%), ale w Czechach jest niższa i wynosi 9%. Co pozytywne, tylko 6% pracowników we wszystkich trzech krajach stwierdziło, że nie rozumie AI, a tylko 4% zgłosiło złe doświadczenia z nią związane.

Obecne i przyszłe zastosowania sztucznej inteligencji: od raportowania, zbierania i analizy danych po ulepszone planowanie i zwiększoną automatyzację

Polscy pracownicy sektora real estate wykorzystują sztuczną inteligencję przede wszystkim do raportowania (35%), zarządzania dokumentami i planowania (32%), analizowania dużych ilości danych i automatyzacji procesów (25%), a także gromadzenia danych i analizy lokalizacji (oba po 23%). Inne zastosowania obejmują opracowywanie nowych produktów i usług oraz obniżanie kosztów operacyjnych (oba 14%), inteligentne projektowanie przestrzeni, wycenę i finanse (oba 11%) oraz administrację budynków i księgowość (9%). Węgry przodują w gromadzeniu danych, gdzie ponad 50% pracowników wykorzystuje sztuczną inteligencję do tego celu, co jest również najczęstszym działaniem AI dla czeskich pracowników.

Patrząc w przyszłość, polscy pracownicy, przy odpowiednim wsparciu, chcą wykorzystywać sztuczną inteligencję głównie do lepszego gromadzenia danych (32%), planowania, zarządzania dokumentami i raportowania (wszystkie 27%), a następnie automatyzacji procesów (21%). Inne przyszłe zastosowania obejmują poprawę analizy dużych ilości danych (19%), analizę lokalizacji, redukcję kosztów operacyjnych, opracowywanie nowych produktów i usług oraz wycenę i finanse (wszystkie 12%), inteligentne projektowanie przestrzeni i efektywność energetyczną (oba 9%) oraz administrowanie budynkami (7%).

Centrum Innowacji Drees & Sommer z powodzeniem opracowało strategię AI z kilkoma różnymi zespołami zadaniowymi AI i interesariuszami AI, aby pomóc firmom na całym świecie, w tym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w zastosowaniach AI. Proces ten rozpoczyna się od określenia gotowości (Readiness Assessment) AI w celu oceny poziomu dojrzałości AI firmy i prowadzi do ich przyszłego rozwoju.

„Wewnętrznie prowadzimy regularne szkolenia Prompting, AI Learning Nuggets czy AI Ideathons, jak również naszym najnowszym osiągnięciem jest platforma Dreso.AI - integrująca różnych agentów AI i asystentów AI” - wyjaśnia Hanna Huber, Leader of Innovation Management w Drees & Sommer.

Polscy pracownicy nie są dobrze poinformowani o działaniach promujących sztuczną inteligencję w ich firmach

Ponad 50% polskich pracowników sektora nieruchomości stwierdziło, że ich firma albo nie promuje działań związanych ze sztuczną inteligencją, albo nie są o nich informowani. Najczęstszą metodą promowania innowacji AI przez polskie firmy jest udział w wydarzeniach branżowych (14%), a następnie szkolenia pracowników, tworzenie systemów motywacyjnych dla innowacyjnych pomysłów i projektów oraz współpraca z zewnętrznymi organizacjami badawczymi i startupami (wszystkie 11%). Współpraca ze startupami jest bardziej powszechna w Polsce niż w pozostałych analizowanych dwóch krajach. Czescy pracownicy są jeszcze mniej poinformowani o inicjatywach swoich firm w zakresie sztucznej inteligencji (60%). Z drugiej strony, na Węgrzech pracownicy w tym obszarze otrzymują lepsze wsparcie szkoleniowe (15%).

Oprócz AI, Polacy często korzystają z oprogramowania do zarządzania dokumentami, chmury obliczeniowej i narzędzi analityki biznesowej

Łącznie 43% respondentów na wszystkich trzech rynkach używa, obok AI, innych narzędzi cyfrowych. W Polsce najczęściej używanymi narzędziami cyfrowymi po AI są: oprogramowanie do zarządzania dokumentami (16%), chmura obliczeniowa (10%), oprogramowanie do zarządzania projektami i narzędzia analityki biznesowej (9%). Na Węgrzech prawie 30% pracowników korzysta z chmury obliczeniowej, podczas gdy w Czechach coraz większe znaczenie ma internet rzeczy - the Internet of Things (10%).

„Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji staje się jeszcze bardziej oczywiste, że magia dzieje się na przecięciu różnych technologii. Ale nie tylko konwergencja technologii, lecz także przyspieszenie rozwoju - każda technologia napędza wzrost innych“ - dodaje Hanna Huber.

Polacy najbardziej pozytywnie oceniają poziom cyfryzacji w branży nieruchomości i budownictwa

Polacy najbardziej pozytywnie oceniają poziom cyfryzacji w sektorze nieruchomości i budownictwa. Około 40% ocenia ten poziom jako dobry, 17% jako bardzo dobry, a 26% jako wystarczający. Tylko 13% polskich pracowników uważa, że poziom cyfryzacji jest niski, a 2% postrzega go jako krytyczny. Czesi są najmniej pozytywni pod tym względem, 27% wskazało poziom cyfryzacji w tym sektorze jako słaby, a 5% jako krytyczny, podczas gdy 41% uważa, że poziom jest dobry lub bardzo dobry, a 25% wystarczający. Na Węgrzech ponad 46% uważa, że poziom cyfryzacji jest dobry lub bardzo dobry, a 26% wystarczający, przy czym 20% uważa go za słaby.

Cyfryzacja: największym wyzwaniem jest brak umiejętności cyfrowych wśród pracowników, największą szansą jest ogólny wzrost efektywności

Główne wyzwania na wszystkich trzech rynkach to: brak umiejętności cyfrowych wśród pracowników (44%), niewystarczające inwestycje w narzędzia, systemy i procesy cyfrowe (35%), brak świadomości korzyści i możliwości związanych z cyfryzacją (34%), obawy związane z bezpieczeństwem i ochroną danych (30%) oraz niewystarczające zarządzanie firmy w celu promowania cyfryzacji (21%).

W Polsce największe możliwości cyfryzacji są postrzegane jako zwiększona wydajność i obniżone koszty operacyjne (57%), lepsza jakość usług (44%), zwiększona przejrzystość dzięki dokumentom cyfrowym (35%), optymalizacja procesów (30%) i zwiększona atrakcyjność pracodawcy dla młodych specjalistów (20%). W Czechach optymalizacja procesów jest postrzegana jako większa szansa na cyfryzację, podczas gdy na Węgrzech pracownicy są bardziej przekonani o potencjale poprawy jakości usług.

Pełne dane do pobrania: Digital Transformation in the Construction and Real Estate Industry: A Central European Perspective

[1] Badanie rynku zostało przeprowadzone przez agencję STEM/MARK w sierpniu i wrześniu 2024 r. w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Reprezentatywna próba obejmowała 313 respondentów z każdego rynku (łącznie 939) aktywnie pracujących w sektorze nieruchomości i budownictwa na różnych stanowiskach i statusach zawodowych, odzwierciedlając procentową reprezentację tych pracowników na rynku pracy.

Drees & Sommer: łączymy przeciwieństwa, aby stworzyć świat, w którym chcemy żyć

Drees & Sommer to zarządzana przez partnerów, globalna firma konsultingowa, oferująca kompleksowe usługi doradcze i wdrożeniowe dla sektorów nieruchomości, infrastruktury i przemysłu. Firma dostarcza zrównoważone, innowacyjne i ekonomicznie opłacalne rozwiązania, które spełniają unikalne potrzeby każdego klienta. Założona w 1970 roku i od dawna uznawana za pioniera w promowaniu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji, dziś Drees & Sommer zatrudnia ponad 6000 pracowników w 63 biurach. Interdyscyplinarne zespoły firmy są zaangażowane w około 6500 projektów na całym świecie, pracując nad stworzeniem przyszłości dobrej do życia, a także łącząc koncepcje, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się przeciwieństwami: tradycja i przyszłość, ekonomia i ekologia, analogia i cyfryzacja, wydajność i dobre samopoczucie. Jako „intraprzedsiębiorcy”, partnerzy Drees & Sommer są osobiście odpowiedzialni za zarządzanie firmą. https://www.dreso.com/pl
 
KONTAKT:

Tereza Procházková
Drees & Sommer
kierownik ds. marketingu
e-mail: tereza.prochazkova@dreso.com
tel.: +420 773 719 680

Źródło informacji: APA-OTS

Źródło informacji: APA-OTS

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone