Przyszłość technologii w rękach kobiet: Huawei wspiera równość i różnorodność w branży technologicznej

2024-10-30 16:01 aktualizacja: 2024-10-31, 09:05
Huawei (1)
Huawei (1)
W Polsce tylko 15,5% osób zatrudnionych w sektorze ICT to kobiety, z kolei w skali Europy stanowią 19,1% - wskazują badania Eurostatu. Wynik ten pokazuje, że kobietom wciąż nie jest łatwo wejść i odnaleźć się w branży technologicznej. Przyczyną mogą być stereotypy, które od wielu lat narastały zarówno w kulturze, jak i społeczeństwie. Dlatego tak ważne jest, aby zapewniać dziewczętom już na wczesnych etapach życia jak najwięcej pozytywnych inspiracji ze świata nauki, technologii i biznesu. To pozwala na kształtowanie pozytywnych wzorców, które zachęcają młode kobiety do rozwoju w kierunkach STEM i podejmowania kariery w świecie nowych technologii.

Wyzwania kobiet w branży technologicznej

Niska reprezentacja kobiet w technologii ma swoje korzenie już w dzieciństwie, a jej skutki są widoczne na późniejszych etapach edukacji i kariery zawodowej, gdzie kobiety wciąż stanowią mniejszość w zawodach związanych z nowoczesnymi technologiami. Taki stan rzeczy nie tylko hamuje rozwój branży, ale również wpływa negatywnie na całą gospodarkę. Kobiety wnoszą do technologii różnorodność, która jest kluczowa w tworzeniu bardziej innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań odpowiadających na zróżnicowane potrzeby całego społeczeństwa. Raport „Wyzwania kobiet w zakresie cyfryzacji i bezpieczeństwa cyfrowego” wskazuje, że zwiększenie udziału kobiet wśród pracowników technologicznych w Europie do 45% do 2027 roku mogłoby podnieść wartość PKB o 210-600 miliardów euro oraz pomóc w wypełnieniu luk kadrowych w sektorze nowoczesnych technologii.

Rola edukacji w eliminacji barier

Ważnym narzędziem w budowaniu bardziej inkluzywnego sektora technologicznego jest edukacja i wsparcie młodych kobiet już na wczesnych etapach ich rozwoju. Okazuje się, że największe zainteresowanie naukami ścisłymi występuje wśród dziewczynek pomiędzy 11. a 15. rokiem życia. W odpowiedzi na istniejące wyzwania, Huawei aktywnie wspiera inicjatywy promujące równy dostęp do edukacji i technologii. Wspólnie z Fundacją Zaczytani.org firma stworzyła bajkę edukacyjną „Kosmos i Malina” dla dzieci w wieku 9-12 lat, która została przetłumaczona również na język angielski i ukraiński. Bajka ta powstała w nurcie bajkoterapii i ma na celu budowanie zainteresowania wśród dziewczynek w dziedzinach STEM. Razem z materiałami edukacyjnymi dla rodziców i nauczycieli dostępna jest w formie bezpłatnego audiobooka i e-booka na stronie kosmosimalina.zaczytani.org.

„Aby zachęcić młode kobiety do wchodzenia w niezwykle ciekawy świat nowych technologii, już od najmłodszych lat musimy zadbać o ich rozwój w pokrewnych dziedzinach. Dlatego tak ważne jest budowanie w ich świadomości kobiecych role models poprzez pokazywanie przykładów inżynierek, naukowczyń i wynalazczyń, które będą zmieniać postrzeganie zawodów technicznych. Liczymy na to, że nasze inicjatywy pozwolą im wzmocnić pewność siebie i przekonanie o tym, że mogą odważnie wkraczać w branżę technologiczną ze świadomością, że to tak samo ich świat. Dostrzegamy, że przyszłość technologii zależy od nas wszystkich, a kluczem do sukcesu jest zapewnienie równych szans i możliwości rozwoju” - podkreśla Aleksandra Kolarczyk, Corporate PR Manager, Huawei Polska.

W ramach paneuropejskiej inicjatywy European Leadership Academy, firma Huawei zorganizowała warsztaty dla młodych kobiet, które rozwijają ich umiejętności w dziedzinach nauk ścisłych i przywództwa. W tym roku w Warszawie zebrała się grupa 29 zdolnych studentek - reprezentujących 27 państw członkowskich UE, Bałkany Zachodnie i Ukrainę, aby zdobywać praktyczne umiejętności z zakresu technologii cyfrowych, także rozwijać kompetencje przywódcze, czerpiąc wiedzę od kobiecych liderek reprezentujących świat polityki, nauki i biznesu.

Panel „Kobiety na rynku nowych technologii” odbył się podczas Europejskiego Forum Nowych Idei 2024 w Sopocie.

Źródło informacji: Huawei

 

Źródło informacji: Huawei

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone