Wyzwania kobiet w branży technologicznej
Niska reprezentacja kobiet w technologii ma swoje korzenie już w dzieciństwie, a jej skutki są widoczne na późniejszych etapach edukacji i kariery zawodowej, gdzie kobiety wciąż stanowią mniejszość w zawodach związanych z nowoczesnymi technologiami. Taki stan rzeczy nie tylko hamuje rozwój branży, ale również wpływa negatywnie na całą gospodarkę. Kobiety wnoszą do technologii różnorodność, która jest kluczowa w tworzeniu bardziej innowacyjnych i kompleksowych rozwiązań odpowiadających na zróżnicowane potrzeby całego społeczeństwa. Raport „Wyzwania kobiet w zakresie cyfryzacji i bezpieczeństwa cyfrowego” wskazuje, że zwiększenie udziału kobiet wśród pracowników technologicznych w Europie do 45% do 2027 roku mogłoby podnieść wartość PKB o 210-600 miliardów euro oraz pomóc w wypełnieniu luk kadrowych w sektorze nowoczesnych technologii.
Rola edukacji w eliminacji barier
Ważnym narzędziem w budowaniu bardziej inkluzywnego sektora technologicznego jest edukacja i wsparcie młodych kobiet już na wczesnych etapach ich rozwoju. Okazuje się, że największe zainteresowanie naukami ścisłymi występuje wśród dziewczynek pomiędzy 11. a 15. rokiem życia. W odpowiedzi na istniejące wyzwania, Huawei aktywnie wspiera inicjatywy promujące równy dostęp do edukacji i technologii. Wspólnie z Fundacją Zaczytani.org firma stworzyła bajkę edukacyjną „Kosmos i Malina” dla dzieci w wieku 9-12 lat, która została przetłumaczona również na język angielski i ukraiński. Bajka ta powstała w nurcie bajkoterapii i ma na celu budowanie zainteresowania wśród dziewczynek w dziedzinach STEM. Razem z materiałami edukacyjnymi dla rodziców i nauczycieli dostępna jest w formie bezpłatnego audiobooka i e-booka na stronie kosmosimalina.zaczytani.org.
„Aby zachęcić młode kobiety do wchodzenia w niezwykle ciekawy świat nowych technologii, już od najmłodszych lat musimy zadbać o ich rozwój w pokrewnych dziedzinach. Dlatego tak ważne jest budowanie w ich świadomości kobiecych role models poprzez pokazywanie przykładów inżynierek, naukowczyń i wynalazczyń, które będą zmieniać postrzeganie zawodów technicznych. Liczymy na to, że nasze inicjatywy pozwolą im wzmocnić pewność siebie i przekonanie o tym, że mogą odważnie wkraczać w branżę technologiczną ze świadomością, że to tak samo ich świat. Dostrzegamy, że przyszłość technologii zależy od nas wszystkich, a kluczem do sukcesu jest zapewnienie równych szans i możliwości rozwoju” - podkreśla Aleksandra Kolarczyk, Corporate PR Manager, Huawei Polska.
W ramach paneuropejskiej inicjatywy European Leadership Academy, firma Huawei zorganizowała warsztaty dla młodych kobiet, które rozwijają ich umiejętności w dziedzinach nauk ścisłych i przywództwa. W tym roku w Warszawie zebrała się grupa 29 zdolnych studentek - reprezentujących 27 państw członkowskich UE, Bałkany Zachodnie i Ukrainę, aby zdobywać praktyczne umiejętności z zakresu technologii cyfrowych, także rozwijać kompetencje przywódcze, czerpiąc wiedzę od kobiecych liderek reprezentujących świat polityki, nauki i biznesu.
Panel „Kobiety na rynku nowych technologii” odbył się podczas Europejskiego Forum Nowych Idei 2024 w Sopocie.
Źródło informacji: Huawei
Źródło informacji: Huawei