Zrównoważony rozwój na pierwszym planie - jak firmy zdobywają zaufanie klientów?

2025-01-07 11:00 aktualizacja: 2025-01-07, 11:00
Stena Recycling (1)
Stena Recycling (1)
Aż 60% polskich konsumentów oczekuje od firm większej aktywności w informowaniu o działaniach proekologicznych. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej przejrzystość i konkretne inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju stały się kluczowe dla wiarygodności przedsiębiorstw. Badanie Circular Voice*, przeprowadzone przez Stena Recycling w pięciu krajach, w tym w Polsce, pokazuje, że firmy muszą wzmocnić swoje zaangażowanie w promowanie gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).

7 stycznia ruszyła VIII edycja konkursu Stena Circular Economy Award, który nagradza Liderów Gospodarki Obiegu Zamkniętego.

Zmieniające się oczekiwania konsumentów

Według Circular Voice, aż 35% Polaków coraz częściej kupuje produkty z drugiej ręki, a 53% przyznała, że to właśnie czynniki zewnętrzne zmieniły ich spojrzenie na recykling, sprawiając, że bardziej zależy im na poprawnym przetwarzaniu odpadów. To sygnał, że przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje działania do potrzeb świadomych konsumentów.

Stena Circular Economy Award - promowanie najlepszych praktyk

Konkurs SCEA daje możliwość firmom, startupom i studentom na zaprezentowanie swoich działań w obszarze zrównoważonego rozwoju, do podzielenia się innowacyjnymi rozwiązaniami oraz inspirowania innych do wprowadzania pozytywnych zmian.

„Współczesny świat zmierza w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, a rola przedsiębiorstw w tym procesie jest kluczowa. Konsumenci coraz częściej oczekują od firm transparentności oraz konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska. Konkurs SCEA wyłania liderów GOZ, którzy pokazują, że gospodarka cyrkularna skutecznie wypiera tradycyjny model linearnej produkcji i konsumpcji” - mówi Aleksandra Surdykowska, dyrektor działu marketingu, komunikacji i ESG w Stena Recycling.

Cyrkularność jako przyszłość biznesu

Firmy dostrzegają w GOZ nie tylko korzyści dla środowiska, ale i szanse biznesowe. Odpady przestają być problemem, a stają się cennym surowcem. Podejście cyrkularne obejmuje zmiany w całym łańcuchu wartości: od projektowania produktów, przez wprowadzanie nowych modeli biznesowych, po ograniczenie wykorzystania zasobów.

„Pomimo spadku globalnej cyrkularności, wymiana doświadczeń i wiedzy na temat dobrych praktyk pokazuje, że zamykanie obiegu materiałów jest możliwe. Konkurs SCEA wyróżnia projekty, które inspirują innych do działania” - podkreśla Aleksandra Surdykowska.

Kategorie konkursowe

Do konkursu swoje praktyki można zgłaszać w czterech kategoriach:

1. Przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania GOZ na rynku polskim.
2. Firmy wdrażające rozwiązania GOZ na rynku innym niż polski.
3. Startupy, które wdrażają rozwiązania oparte na założeniach gospodarki obiegu zamkniętego na rynku polskim.
4. Studenci - kategoria skierowana do studentów, którzy mają pomysł na wdrożenie rozwiązań lub promocję GOZ w biznesie i społeczeństwie na rynku polskim.

Nowością jest kategoria dla firm działających poza Polską, które nie muszą posiadać siedziby w Polsce.

Terminy i nagrody

Zgłoszenia można przesyłać od 7 stycznia do 16 lutego 2025 roku.

Nagrody to tytuł Lidera GOZ i promocja dla firm oraz startupów, a dla studentów - 7000 zł.

Konkurs Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego pokazuje, że działania proekologiczne przynoszą realne korzyści zarówno dla środowiska, jak i biznesu, inspirując kolejne przedsiębiorstwa do zmian.

* O badaniu Circular Voice:

W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce, w badaniu uczestniczyło 1000 konsumentów. Pełny raport pod linkiem Circular Voice 2024.

Źródło informacji: Stena Recycling

Źródło informacji: Stena Recycling

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone