Automatyzacja i AI rozwiązaniem problemu niedoboru pracowników? Badanie
Najczęstszą reakcją polskich przedsiębiorców na deficyt pracowników będzie szybsze tempo automatyzacji pracy i wykorzystania sztucznej inteligencji - wynika z badania EY. Największym wskazanym przez firmy wyzwaniem jest rozwój kompetencji zatrudnionych osób.

Według EY zmiany demograficzne powodują, że firmy w Polsce mierzą się z niedoborami pracowników oraz kompetencji lub znacznie utrudnionymi procesami rekrutacyjnymi. Z biegiem lat to zjawisko będzie się z dużym prawdopodobieństwem pogłębiać - zaznaczył EY w czwartkowym komunikacie.
Jak wynika z badania "3R w HR: Rekrutacja, Rozwój i Retencja", najczęstszą reakcją na ten problem będzie szybsze tempo automatyzacji pracy i wykorzystania AI; na takie rozwiązanie wskazało 53 proc. ankietowanych pracodawców - podało EY. Na dalszych miejscach znalazło się zatrudnienie cudzoziemców (24 proc.), a na trzecim zatrudnienie osób w wieku 50+ (19 proc.).
"Większość firm toczy walkę o talenty z puli najmłodszych pokoleń, tymczasem na rynku pracy są niezagospodarowani dojrzali kandydaci i kandydatki oraz spora grupa nieaktywnych zawodowo kobiet. Wykorzystanie tego potencjału społecznego wymaga większego wysiłku ze strony liderów i HR i często niestereotypowego otwarcia się na nowe źródła talentów, może jednak przynieść korzyść w postaci np. potencjału dotarcia do starzejącego się rynku konsumenta" – podkreśliła, cytowana w komunikacie Katarzyna Ellis, partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting.
48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw wskazało, że największym wyzwaniem w zarządzaniu talentami w ciągu najbliższych kilku lat będzie dla nich rozwój kompetencji pracowników i dopasowanie ich do wymogów np. w zakresie technologii. Badani wśród wyzwań wymieli też utrzymywanie talentów w organizacji (30 proc.), pozyskiwanie nowych kandydatów (19 proc.), a także inne kwestie np. związane z rotacją osób z generacji Z (3 proc.)
"Nie może więc dziwić, że to właśnie rozwój kompetencji cyfrowych, w tym zdobywanie wiedzy i umiejętności wykorzystywania AI, staje się głównym (41 proc.) kierunkiem strategii rozwoju pracodawców" - ocenił EY. Przedsiębiorcy jako plany na rozwój strategii podawali też (27 proc.) inwestycje w programy upskillingowe i reskillingowe (dotyczące podnoszenia kwalifikacji i zmiany kwalifikacji - PAP) oraz budowę zindywidualizowanych ścieżek kariery (a 19 proc.).
Badanie wykazało, że pracodawcy w Polsce zamierzają wzmacniać działania budujące ich wizerunek jako stabilnej, odpowiedzialnej i prowadzącej dialog z pracownikami organizacji - podkreślono w komunikacie. Jak dodano, w opinii ankietowanych przedsiębiorstw to właśnie elastyczne modele pracy wspierające dobrostan (32 proc.), silna i autentyczna kultura organizacyjna (30 proc.) oraz transparentna polityka wynagrodzeń (25 proc.), mają stanowić ich główne atrybuty decydujące w przyszłości o skutecznym przyciąganiu i utrzymywaniu talentów.
Jak wynika z badania, pracodawcy chcą też zwiększyć wysiłek w budowaniu pozytywnych i różnorodnych doświadczeń pracowników, a także kultury organizacyjnej wzmacniającej zaangażowanie (43 proc.), wprowadzić elastyczne modele pracy (32 proc.) oraz zwiększyć budżety na podwyżki (20 proc). Na rozbudowę i personalizację benefitów wskazało "jedynie" 4 proc. badanych firm - podało EY.
38 proc. badanych przedsiębiorców jest zwolennikami zmian prawnych, które pozwoliłyby na uelastycznienie rynku pracy, m.in. przez większe upowszechnienie pracy zdalnej i hybrydowej, pracy w niepełnym wymiarze czasu, czy krótszego tygodnia pracy.
"Ludzie chcą pracować w firmach, które traktują ich jak partnerów, a nie tylko jak narzędzia do osiągania celów. Pragną być częścią społeczności dającej im poczucie przynależności, sprawczości i sensu działań, dbającej o ich zdrowie, dobrostan i równowagę" - oceniła w komunikacie Wioletta Marciniak-Mierzwa, senior manager w zespole People Consulting, EY Polska.
Podkreśliła, że trwałe zaangażowanie i lojalność pracowników powinno się budować na silnej kulturze organizacyjnej, autentyczności liderów, uznaniu i docenianiu zatrudnionych osób.
Badanie "3R w HR: Rekrutacja, Rozwój i Retencja" zostało zrealizowane przez EY Polska w ostatnim kwartale 2024 roku. Objęło ono 208 respondentów odpowiedzialnych za kwestie HR w średnich i dużych przedsiębiorstwach, działających w Polsce.
EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. (PAP)
mbl/ mmu/ ał/