O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Berek: nie będziemy pozwalać na legislacyjne "bajpasy"

Nie będziemy pozwalać na legislacyjne "bajpasy" - zapowiedział w rozmowie z PAP szef KSRM Maciej Berek, odnosząc się do praktyki zgłaszania projektów rządowych jako poselskich. Jego zdaniem planowane przez Sejm zmiany doprowadzą do tego, że w ogóle zniknie pokusa, by próbować takich rozwiązań.

Maciej Berek Fot. PAP/Rafał Guz
Maciej Berek Fot. PAP/Rafał Guz

W połowie maja prezydium Sejmu złożyło projekt zmian w regulaminie Izby, zgodnie z którym konsultacjom podlegać będą wszystkie projekty ustaw, zaś procedury przyspieszone mają być ograniczone do ściśle określonych i wyjątkowych przypadków. Prezydium Sejmu zaproponowało też wprowadzenie obowiązku przygotowywania Oceny Skutków Regulacji do projektów poselskich.

"To, nad czym pracuje i rząd, i parlament, to różne elementy dokładnie tego samego założenia – chcemy, żeby proces legislacyjny przebiegał sprawnie, był transparentny, podlegał nadzorowi społecznemu. Choć realizacja tego postulatu została zapisana w KPO, chodzi przede wszystkim o autentyczne przekonanie, że uchwalanie prawa po prostu powinno przebiegać spokojniej" – powiedział PAP szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Maciej Berek.

Jego zdaniem propozycja zmian w regulaminie Sejmu jest zmianą "historyczną", zwłaszcza, że "poprzedni obóz rządzący nagminnie kierował projekty rządowe jako projekty poselskie". "Chcemy zamknąć tę ścieżkę, nie będziemy pozwalać na legislacyjne bajpasy" - zapowiedział Berek.

Szef KSRM wskazał, że zawsze czuwa nad tym, by w sprawach, za które odpowiada Rada Ministrów, wszelkie propozycje zmian prawa kierować w trybie projektów rządowych. Przyznał przy tym, że są kwestie, takie jak np. projekt o związkach partnerskich, co do których pojawiają się wątpliwości, czy powinny być ujęte w projekcie poselskim, czy rządowym. "Tyle, że tutaj nie chodzi o ominięcie konsultacji, a o decyzję polityczną, co do wyboru ścieżki" – powiedział.

Zdaniem Berka planowane przez Sejm zmiany doprowadzą też do stanu, w którym ścieżka poselska i rządowa przestaną się tak istotnie różnić. "Obie będą wymagały dialogu ze stroną społeczną. Być może w ogóle zniknie więc pokusa, by zgłaszać projekty rządowe jako poselskie" - stwierdził.

Na problem zgłaszania projektów rządowych jako poselskich w celu uniknięcia konsultacji oraz przyspieszenia uchwalania zmian w prawie zwracano uwagę m.in. w zeszłorocznym raporcie Obywatelskiego Forum Legislacji, w którym z punktu jakości stanowienia prawa podsumowano kadencję Sejmu 2019-2023.

Wśród legislacyjnych problemów w raporcie wymieniono też m.in. kwestię "wrzutek", czyli praktykę dołączania na późnym etapie prac przepisów, które nie mają nic wspólnego z głównym przedmiotem ustawy.

Autorzy opracowania zwracali również uwagę na zbyt szybkie tempo uchwalania przepisów. Jak wskazano, w kadencji 2019-2023 ok. 30 proc. projektów ustaw było procedowanych przez Sejm w czasie krótszym niż 14 dni. Rekord szybkości pobito w przypadku ustawy wprowadzającej wybory korespondencyjne, którą Sejm uchwalił w 113 minut. (PAP)

autorka: Sonia Otfinowska

kno/

Zobacz także

  • Tablica w Urzędzie Skarbowym Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Domniemanie niewinności podatnika wśród zaakceptowanych propozycji deregulacji

  • Maciej Berek. Fot. PAP/Rafał Guz

    Berek o potencjalnej wizycie Netanjahu: nie mamy sygnałów, by miało do niej dojść

  • Maciej Berek, fot. PAP/Rafał Guz
    Specjalnie dla PAP

    Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów: staramy się wyjść z pułapek prawnych, które zastawił na nas poprzedni rząd

  • Budynek Ministerstwa Sprawiedliwości. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Rozdzielenie funkcji Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości. Projekt przyjęty

Serwisy ogólnodostępne PAP