Celebryci, organizacje i wolontariusze z całej Europy namawiali do udziału w wyborach do PE

2024-06-08 06:33 aktualizacja: 2024-06-08, 13:45
Robert Makłowicz. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Robert Makłowicz. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Robert Makłowicz, Tomasz Raczek i Magda Linette znaleźli się wśród znanych Polaków, którzy namawiali do udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego. W kampanię zaangażowanych było ponad 500 organizacji oraz europejskie i światowe firmy.

„To co wokół nas, w najbliższej okolicy to nasza mała ojczyzna, o niej decydujemy w wyborach samorządowych. Naszą ojczyzną jest nasz kraj. O nim decydujemy w wyborach do parlamentu krajowego. Ale naszą ojczyzną jest również Europa, Unia Europejska. O jej losach decydujemy w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Zatem głosujmy w wyborach do europejskiego parlamentu, by kształtować według naszego uznania Europę. Głosujemy, wykorzystajmy nasz głos” – mówi w spocie zachęcającym do udziału w wyborach do PE popularny dziennikarz Robert Makłowicz.

Podobne krótkie filmiki nagrali również m.in. aktor Maciej Musiał, dziennikarze Grażyna Torbicka i Tomasz Raczek, muzyk Wojciech Waglewski, czy tenisistka Magda Linette. Wszystkie dostępne są w serwisie Youtube na kanale Parlamentu Europejskiego.

W kampanię promującą europejskie wybory pod hasłem #UseYourVote (pl. #WykorzystajSwójGłos) włączyli się również laureaci Nagrody im. Sacharowa przyznawanej przez Parlament Europejski, w tym Swiatłana Cichanouska i Lorent Enrique Gomez Saleh oraz noblistka Ołeksandra Matwijczuk.

W akcję zaangażowało się łącznie ponad 500 ogólnoeuropejskich organizacji, w tym m.in. Kampania Save The Children, Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Demokracji Lokalnej (ALDA), projekt Democracy International czy organizacja Inclusion Europe; każda z nich przygotowała także własne materiały, jak filmy i ulotki, edukując Europejczyków na temat wyborów i zachęcając do głosowania.

W kampanii wzięły też udział setki wolontariuszy z całej Unii Europejskiej oraz europejskie i globalne firmy. I tak, platforma streamingowa Spotify 21 maja uruchomiła w serwisie playlistę o nazwie „Play Your Part, Europe!", Universal Music Group rozdawała publiczności na koncertach znaczki przypominające o wyborach, szwedzki producent żywności Oatly wyświetlał m.in. promujące wybory banery na budynkach, a Apple we wszystkich sklepach App Store w 27 państwach UE zamieścił relację na temat wyborów oraz promował oficjalne aplikacje wyborcze, jak „Aplikacja obywatelska” Parlamentu Europejskiego.

Parlament Europejski połączył m.in. siły z FC Bayern Monachium, aby promować wybory wśród fanów. Łącznie 898 kin w całej Unii zobowiązało się do wyświetlania filmu kampanii UE #UseYourVote przed seansami; spot był emitowany także na sześciu włoskich stadionach piłkarskich oraz w stacjach telewizyjnych w całej UE, w tym w Polsce.

Wybory w całej UE odbywają się w dniach 6-9 czerwca. Szacuje się, że może wziąć w nich udział 360 mln Europejczyków, którzy wybiorą 720 eurodeputowanych.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

kgr/