We wtorkowym spotkaniu uczestniczyli posłowie Paweł Jabłoński i Krzysztof Szczucki z PiS oraz poseł Konfederacji Przemysław Wipler.
Jabłoński powiedział PAP, że podczas spotkania dyskutowano na temat zgodności z konstytucją dwóch ustaw o Trybunale Konstytucyjnym, które prezydent Andrzej Duda skierował 7 października do TK w trybie kontroli prewencyjnej. "Omawiane były dwie ustawy, które zostały uchwalone dotyczące Trybunału, czyli ustawa o TK i przepisy wprowadzające tę ustawę, i dodatkowo projekt ustawy senackiej z wiosny tego roku o zmianie konstytucji, tylko ona nie wyszła jeszcze z Senatu" - relacjonował poseł PiS.
Według niego, przedstawiciele Komisji byli również zainteresowani kwestią wyroków TK, których Rządowe Centrum Legislacji nie publikuje w związku z przyjętą 6 marcu br. uchwałą Sejmu w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego lat 2015-2023 w kontekście działalności Trybunału Konstytucyjnego.
Sejm uznał wtedy, że Mariusz Muszyński, Justyn Piskorski i Jarosław Wyrembak nie są sędziami Trybunału Konstytucyjnego, a liczne orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego są dotknięte wadą prawną. W uchwale podkreślono także, że „funkcję Prezesa TK sprawuje osoba nieuprawniona”. Uzasadniono, że wybór Julii Przyłębskiej został dokonany bez uzyskania wymaganej prawem uchwały Zgromadzenia Ogólnego Sędziów TK.
Jabłoński przekazał, że przedstawiciele Komisji wskazali, iż w sytuacji, w której wyroki TK nie są publikowane "de facto prawa obywateli, których te wyroki dotyczą są wówczas niejasne". "Czy wyrok obowiązuje, czy nie obowiązuje? To jest sytuacja niepożądana z punktu widzenia praworządności" - powiedział poseł.
Według Jabłońskiego, wcześniej takie spotkanie z Komisją Wenecką odbyli posłowie Koalicji Obywatelskiej.
Reforma TK
Dwie ustawy mające zreformować Trybunał Konstytucyjny - nową ustawę o TK oraz ustawę zawierającą przepisy wprowadzające Sejm przyjął 24 lipca, 31 lipca poparł je - wraz z wprowadzonymi poprawkami - Senat. Zdecydowaną większość senackich poprawek Sejm przyjął 13 września i obie ustawy trafiły na biurko prezydenta.
Obie ustawy razem z przyjętą w marcu uchwałą Sejmu i propozycją zmiany konstytucji stanowią pakiet prezentowanej jeszcze na początku marca przez szefa MS Adama Bodnara i polityków rządzącej koalicji kompleksowej reformy TK.
7 października prezydent Andrzej Duda skierował obie ustawy o TK do Trybunału w trybie kontroli prewencyjnej. Jak podkreślono w wydanym wówczas komunikacie KPRP, w ocenie prezydenta przyjęte rozwiązania godzą w bezpieczeństwo prawne obywateli i mogą pozbawiać ich wielu praw nabytych w następstwie orzecznictwa Trybunału.
Nowa ustawa o TK zakłada, że sędziowie Trybunału będą wybierani przez Sejm większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Kandydaci mają mieć od 40 do 70 lat i w 4-letnim okresie poprzedzającym wybór nie mogą sprawować mandatu posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego, być członkiem Rady Ministrów ani partii politycznych. Regulacja ustanawia też 14-dniowy termin odebrania ślubowania sędziowskiego przez prezydenta, liczony od dnia wyboru przez Sejm.
Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym zawierają regulacje przejściowe, dostosowujące i uchylające obecnie obowiązujące ustawy odnoszące się do funkcjonowania Trybunału. Jednocześnie - jak przewidziano - wydane w ostatnich latach wyroki TK w składzie z udziałem "osób nieuprawnionych do orzekania" miałyby być "nieważne i niewywierające skutków". W odniesieniu do obecnych sędziów TK przewidziano, że po wejściu nowych przepisów w życie mogliby oni złożyć oświadczenia, że przechodzą w stan spoczynku. Możliwość ta nie dotyczyłaby - jak głosi ustawa - "osoby nieuprawnionej do orzekania".
Obie ustawy dotyczące Trybunału Konstytucyjnego razem z przyjętą w marcu uchwałą Sejmu i propozycją zmiany konstytucji stanowią pakiet - prezentowanej jeszcze na początku marca przez szefa MS Adama Bodnara i polityków rządzącej koalicji - kompleksowej reformy TK. (PAP)
nl/ par/ pap/