Muzeum Auschwitz przygotowało materiały, które mają pomóc w refleksji po wizycie

2024-09-11 12:34 aktualizacja: 2024-09-11, 13:08
Wejście na teren obozu Auschwitz. Fot.  PAP/Jarek Praszkiewicz
Wejście na teren obozu Auschwitz. Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz
Scenariusze zajęć przygotowujących i podsumowujących wizytę w Miejscu Pamięci Auschwitz są główną częścią nowego pakietu edukacyjnego, który dla nauczycieli przygotowało Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście – podała placówka.

Centrum prowadzi wszystkie działania edukacyjne Muzeum Auschwitz.

Zdaniem dyrektora Centrum Andrzeja Kacorzyka, wizyta na terenie byłego obozu „jest dla młodych ludzi wielkim wyzwaniem na wielu płaszczyznach”. „To niewątpliwie trudne doświadczenie zarówno na poziomie osobistym i emocjonalnym, ale też merytorycznym czy faktograficznym. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo skomplikowana jest historia niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz. Dlatego też proponujemy nauczycielom gotowe scenariusze zajęć, które z jednej strony pozwolą całej grupie przygotować się do wizyty, a także pozwolą wyciągnąć później wnioski z tak szczególnego doświadczenia, które jest czymś znacznie więcej niż tylko lekcją historii” – powiedział.

Paweł Sawicki z biura prasowego Muzeum Auschwitz poinformował, że dwa scenariusze opierają się na multibookach dostępnych na stronie internetowej placówki.

„Scenariusz zajęć przygotowujących do wizyty ma nie tylko objaśnić podstawowe fakty dotyczące funkcjonowania Auschwitz, jako obozu koncentracyjnego oraz ośrodka zagłady, ale też przedstawić cztery największe grupy ofiar obozu: Żydów, Polaków, Romów i Sinti oraz sowieckich jeńców wojennych, objaśniając przyczyny ich prześladowania i deportacji do Auschwitz przez nazistowskie Niemcy. Informacjom historycznym towarzyszą fragmenty relacji oraz biogramy kilkorga ocalałych z obozu” – zakomunikował Sawicki.

Jak dodał, scenariusz zajęć podsumowujących nosi tytuł „Nigdy, przenigdy nie bądź biernym obserwatorem!”. Ich podstawowym celem jest stworzenie płaszczyzny do osobistej refleksji po wizycie w Miejscu Pamięci, ale też dyskusja zarówno o skali zbrodni popełnionych w Auschwitz, a także o naszej współczesnej i osobistej odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy jako świadkowie obserwujący efekty różnych ideologii nienawiści.

Dyrektor muzeum Piotr Cywiński wskazał, że systemy edukacji wtłoczyły pamięć w lekcje historii, tak jakby równała się ona wiedzy historycznej. „To fundamentalny błąd. Dlatego w naszych szkołach to jedynie od mądrości nauczyciela zależy, czy na bazie wiedzy historycznej w głowach uczniów zrodzą się pytania powiązane z pamięcią: ostrzeżenia związane z dzisiejszymi wyborami ludzkimi, ze zrozumieniem wyzwań i zagrożeń, z rosnącym populizmem i demagogią, z ksenofobią i mową nienawiści w przestrzeni publicznej” – podkreślił.

Paweł Sawicki powiedział, że elementem zajęć podsumowujących jest praca z materiałem biograficznym oraz przesłaniami świadków historii.

Scenariusze dostępne są nieodpłatnie w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 roku, aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów. Do obozu deportowali też około 150 tys. Polaków, z których blisko połowa nie przeżyła. W Auschwitz ginęli też Romowie, jeńcy sowieccy i osoby innej narodowości. 

szf/ dki/ grg/