Prof. Czerwińska: Digitalizacja to nie tylko wielkoskalowe projekty w firmach

2021-12-08 12:39 aktualizacja: 2021-12-08, 17:54
Profesor Teresa Czerwińska, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Profesor Teresa Czerwińska, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
W celu digitalizacji nie wystarczy wprowadzać wielkoskalowych projektów. Ta zmiana musi zejść na sam dół do małych i mikroprzedsiębiorstw - powiedziała w Katowicach podczas rozmowy z PAP profesor Teresa Czerwińska, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Prof. Czerwińska w rozmowie z PAP podkreśliła, że jednym z wyzwań w zakresie digitalizacji jest finansowanie firm.
"To istotne, ponieważ żeby digitalizować musimy mieć określone środki na dokonanie tej zmiany" - powiedziała i dodała, że kolejnym wyzwaniem jest zróżnicowanie digitalizacji w poszczególnych sektorach i krajach.

"Co kraj to inne praktyki, inne nastawienie do digitalizacji, inne organizacje, jeśli chodzi o środowiska biznesowe. A jeśli wyjdziemy poza Europę to inne regulacje światowe" – podkreśliła.

"Trzecim wyzwaniem, bardzo często niedocenianym, jest brak albo niedostateczna ilość kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. Mówiąc o inwestycjach, regulacjach, komponentach digitalizacji mówimy o inwestowaniu w infrastrukturę, a przecież infrastruktura to nie jest wszystko. Wykorzystanie aplikacji technologii cyfrowych i zrobienie z nich użytku, to jest dopiero to, co powoduje wzrost produktywności i prawdziwy benefit" – powiedziała i dodała, że w pierwszej kolejności należy skupić się na inwestowaniu, zapewnieniu szerokiej gamy instrumentów finansowych, kształcenie i rozwijaniu umiejętności cyfrowych, edukacji i przyjaznym środowisku regulacyjnym.

W jej ocenie należy dążyć do tego, aby "środowisko regulacyjne, na tyle na ile to możliwe, zostało uregulowane w sposób jednolity. Digitalizacja to nie tylko szanse, o których mówimy, ale i zagrożenia".
"Bardzo często mówimy o inwestycjach i kojarzy nam się to z wieloformatowymi inwestycjami, długofalowym procesem. Aby digitalizować nie wystarczy wprowadzać wielkoskalowych projektów. Ta zmiana musi zejść na sam dół do małych i mikroprzedsiębiorstw, wszędzie tam, gdzie kieruje nas codzienne doświadczenie. Tutaj niestety to jest proces długi i bardzo wymagający. W średnich, małych i mikroprzedsiębiorstwach adopcja technologii cyfrowych idzie powoli" – podsumowała. (PAP)

Autorka: Agnieszka Gorczyca

TEMATY: