"Rekord zachorowań na koronawirusa powoduje, że pracownicy wracają na home office (praca zdalna). I wcale się z tego nie cieszą. Już 4 na 10 pracowników przyznaje, że praca zdalna męczy dużo bardziej niż biurowa, a 37 proc. narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym" – wynika z raportu podsumowującego badania firmy doradczej.
28 proc. ankietowanych pracowników podkreśla niższą jakość domowego biura w stosunku do wymagań związanych z wykonywanymi zadaniami. Pracownicy poproszeni przez CBRE o uporządkowanie wyzwań na pierwszym miejscu wskazują brak dostępu w domu do dokumentów papierowych, które muszą być przechowywane w biurze. Na drugim miejscu znajduje się słabe połączenie internetowe, a podium domyka brak odpowiedniego stanowiska pracy w przestrzeni domowej.
Z drugiej strony z badania CBRE wynika również, że dzięki doświadczeniom pandemii 51 proc. osób jest bardziej samodzielnych, 50 proc. ma większą kontrolę nad organizacją pracy, a 44 proc. uważa, że jest bardziej produktywnych i odpowiedzialnych za dostarczane rezultaty biznesowe.
Według raportu praca zdalna wpływa pozytywnie także na niektóre aspekty życia pracowników: daje możliwość oszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdy, pozwala spędzać więcej czasu z rodziną i zapewnia więcej miejsca na zaaranżowanie dnia zgodnie z własnymi potrzebami.
"Wiemy już, że nasza przyszłość to różnie interpretowany model hybrydowy"
"Na nowo układamy zawodową codzienność. Wiemy już, że nasza przyszłość to różnie interpretowany model hybrydowy, który czerpie to co najlepsze z potencjału dwóch światów: biura i strefy zdalnej. Warto zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zastanowić się, co działa, a co wymaga korekty i usprawnień" – ocenia cytowana w raporcie szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE Małgorzata Niewińska.
Podkreśla ona, że mimo obecnej sytuacji nie ma wątpliwości, że biura są nam nadal potrzebne.
"Warto wykorzystać czas transformacji na przemyślenie aktualnej strategii środowiska pracy: co faktycznie przyciąga pracowników do organizacji, dlaczego chcą lub nie przychodzić do biura oraz co powinniśmy zmienić, aby ich do tego zachęcić" – radzi Niewińska.
"Biuro powinno stanowić nie tylko przestrzeń funkcjonalną, ale być miejscem tworzenia społeczności, integracji i wzmacniania relacji"
Szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE dodaje, że dziś, w różnie interpretowanym elastycznym modelu pracy, biuro powinno stanowić nie tylko przestrzeń funkcjonalną, ale być miejscem tworzenia społeczności, integracji i wzmacniania relacji.
Raport CBRE "Praca z domu czy z biura?" podsumowuje wyniki badania przeprowadzonego w trzecim kwartale 2021 roku z wykorzystaniem panelu badawczego Ariadna. W trwającej przez ok. miesiąc ankiecie wzięło udział 617 respondentów, w 78 proc. zatrudnionych w firmach międzynarodowych. 70 proc. ankietowanych pracuje w firmach zatrudniających ponad 100 osób.
CBRE Group z siedzibą w Los Angeles jest największą na świecie firmą doradczą (dane za 2019 r.) świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną. (PAP)
Autor: Anna Bytniewska
dsk/