O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Projekt budżetu: w przyszłym roku 210 mln zł na drogę wodną przez mierzeję

Na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w przyszłym roku zostanie przekazane z budżetu państwa 210 mln zł - poinformowano w opublikowanym we wtorek uzasadnieniu do projektu budżetu na rok 2023.

17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Fot. PAP/Adam Warżawa
17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Fot. PAP/Adam Warżawa

Chodzi o program wieloletni "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Celem programu jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowa toru wodnego od Zatoki Gdańskiej do wybranej lokalizacji kanału i modernizacja wejścia do portu Elbląg.

"Całkowite koszty programu w latach 2016-2023 wynoszą 1 mld 984 mln 52 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2023 r. zaplanowano w kwocie 210 mln zł" - podano w uzasadnieniu.

17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu, w 2023 r. w ramach realizacji programu planowana jest kontynuacja oraz zakończenie robót budowlanych związanych z kanałem żeglugowym, kontynuacja oraz zakończenie robót budowlanych na rzece Elbląg, kontynuacja oraz zakończenie wykonania toru wodnego na Zalewie Wiślanym, kontynuacja oraz zakończenie wykonania toru wodnego na rzece Elbląg.

Więcej

Inwestycja, której celem jest wytyczenie nowej drogi wodnej na Mierzei Wiślnej nabiera ostatecznych kształtów. Fot. TT/przekopmierzei

Przekop Mierzei wkrótce gotowy. Obejrzyj film [WIDEO]

17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.

Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Więcej

Śluza napełniania jest od strony Zatoki Gdańskiej. Fot. NDI/Besix

Przekop Mierzei Wiślanej. Trwa zalewanie śluzy [WIDEO]

Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

gn/

Zobacz także

  • Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w 2022 r. Fot. PAP/Adam Warżawa

    Awaria śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Jak do niej doszło?

  • CPK musi być bardzo przemyślane - powiedział premier. Fot. PAP/Piotr Nowak

    Premier Tusk: projekt CPK przeprowadzimy w interesie Polski

  • Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, fot. PAP/Adam Warżawa

    Rok temu otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną

  • Jednostka straży granicznej Kaper 2 (P) i Orkan SAR-u (2P) na otwarciu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, fot. PAP/Adam Warżawa

    W połowie września zwodowana zostanie pogłębiarka, budowana na potrzeby szlaku przez Mierzeję Wiślaną

Serwisy ogólnodostępne PAP