Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w ciągu Zakopianki już otwarty

2022-11-12 11:54 aktualizacja: 2022-11-13, 07:18
Prezes PiS Jarosław Kaczyński uczestniczył w sobotę w otwarciu tunelu drogowego w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.

 

"Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie drogi ważnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, która dotrze także do Zakopanego" - mówił w sobotę prezes PiS Jarosław Kaczyński.

W swoim wystąpieniu Jarosław Kaczyński dziękował za decyzję o nadaniu tunelowi imienia pary prezydenckiej.

"Lech Kaczyński wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami i zasługuje, aby jego imieniem nazywać ulice, by budować mu ulice" - mówił prezes PiS. "Lech Kaczyński jest patronem, ale jest jednocześnie inicjatorem i człowiekiem, który stworzył możliwość, otworzył drogę, którą w tej chwili idziemy i dlatego wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami, wpisał się i zasługuje - wraz ze swoją małżonką, swoją towarzyszką życia - na to, by jego nazwiskiem nazywać ulice miast, by budować mu pomniki - i te sensu stricto, i te, które mają kształt inny niż rzeźba, która przedstawia postać człowieka. Wielkie, wspaniałe budowle, które są znakiem tej nowej, rozwijającej się, szybko idącej ku temu należącemu się polskiemu narodowi europejskiemu poziomowi" - podkreślał.

Dodał też, że bez jego brata zmiana w Polsce, polegająca na całkowitym "odrzuceniu postkomunizmu" nie byłaby możliwa.

"Polska jest krajem, w którym po 2015 roku nastąpiła realna zmiana systemu, odrzucono postkomunizm, ustrój eksploratorski, który radykalnie dzielił społeczeństwo" - mówił prezes PiS. Jego zdaniem uhonorowanie w ten sposób nieżyjącego prezydenta RP jest zasadne ze względu na rolę Lecha Kaczyńskiego w tej zmianie.

"Ta zmiana nie mogłaby nastąpić bez Lecha Kaczyńskiego. I tu nie chodzi tylko o jego zwycięstwo w wyborach, ale o całą polityczną drogę, która pozwoliła stworzyć w Polsce obóz, który w sposób racjonalny potrafił przeciwstawić się temu wszystkiemu, co po 1989 roku było złe" - powiedział Jarosław Kaczyński.

Wspominał też swoją nieżyjącą bratową, Marię Kaczyńską. "Poza przyczyną mającą charakter incydentalny życiorysu mojej świętej pamięci bratowej, która wychowała się Rabce są także i inne przyczyny, te odnoszące się do roli historycznej pary prezydenckiej. Do tego, co uczynili, bardzo często działając we dwoje dla polskiej demokracji, wolności i suwerenności" - powiedział prezes PiS.

Jarosław Kaczyński dziękował gminie Jordanów za nazwanie tunelu imieniem pary prezydenckiej, a gminie Lubień, że podjęła się nadania imienia gen. Stanisława Maczka pobliskiej estakadzie. "Był to naprawdę wielki patriota, wielki dowódca - człowiek, który też pięknie, złotymi zgłoskami wpisał się w dzieje naszej ojczyzny" - mówił.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w sobotę uroczyście otworzyli tunel drogowy w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Lecha i Marii Kaczyńskich.

Minister infrastruktury: pod koniec 2023 chcielibyśmy oddać do użytku jedną jezdnię odcinka Rdzawka-Nowy Targ

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk pytany przez dziennikarzy, co z odcinkiem S7 Myślenice-Kraków poinformował, że kolejne odcinki są w realizacji. "Chcielibyśmy jedną jezdnią odcinka Rdzawka-Nowy Targ, jeśli to będzie możliwe, jechać pod koniec przyszłego roku, a już na pewno w 2024 ukończoną drogą" - przekazał szef MI.

"Mamy problem z odcinkiem Myślenice-Kraków, który według przewidywań ekspertów będzie się blokował na całe godziny od 2030-2033 r. i trzeba znaleźć sposób, by i ten odcinek stał się bezpiecznym i przejezdnym" - stwierdził.

"Sprawa jest w rękach inżynierów i ekspertów" - dodał.

Odcinek nowej Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem liczy ponad 16 km. Będzie kosztował ponad 880 mln zł. Początkowo prace miały być zakończone w III kwartale 2023 r. Teraz GDDKiA informuje, że zakończenie robót przewidywane jest w lipcu 2024 r.

W sprawie przebiegu odcinka Myślenice-Kraków nie udało się wypracować kompromisu, który byłby do zaakceptowania dla wszystkich zainteresowanych gmin. GDDKiA zapowiedziała, że wobec braku postępu przy tzw. wariancie społecznym, przystąpi do przygotowania dokumentacji przetargowej na wykonanie kolejnego etapu prac związanych z przygotowaniem inwestycji, tj. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Dokument ten wskaże już konkretne przebiegi wariantu nowej drogi.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł. Tunel zbudowała włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi. (PAP)

Autorzy: Luiza Łuniewska, Ewa Bąkowska, Grzegorz Bruszewski, Szymon Bafia

mj/