W tunelu POW będą prowadzone testy systemu ostrzegawczego. Przejazd będzie zablokowany

2023-03-03 13:24 aktualizacja: 2023-03-03, 14:34
Wjazd do tunelu POW Fot. PAP/Leszek Szymański
Wjazd do tunelu POW Fot. PAP/Leszek Szymański
W przyszłym tygodniu będziemy sprawdzać poprawność działania dźwiękowego systemu ostrzegawczego w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska. Dodała, że w trakcie nocnych testów kilkukrotnie zostanie wstrzymany ruch na ok. kwadrans.

Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska przekazała PAP, że testy działania dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) w tunelu na ursynowskim odcinku POW zostały zaplanowane na dwie noce - z 7 na 8 i z 8 na 9 marca. "Sprawdzenie poprawności natężenia dźwięku i prawidłowość jego rozchodzenia się w tunelu wymaga chwilowego wstrzymania ruchu" - zaznaczyła.

"Aby jak najbardziej zminimalizować utrudnienia, testy przeprowadzimy pomiędzy północą a 4 nad ranem, gdy natężenie ruchu w tunelu stanowi kilka procent tego, które ma miejsce w ciągu dnia. Tunel będziemy zamykać kilkakrotnie na 10–15 min i po przeprowadzeniu pomiarów otwierać" - zapowiedziała Małgorzata Tarnowska.

Wyjaśniła, że poprawne funkcjonowanie dźwiękowego systemu ostrzegawczego jest "niezwykle ważne w przypadku wykrycia nieprawidłowości lub zagrożenia w tunelu". "To właśnie poprzez ten system, w razie pożaru, będziemy nadawać komunikat o tym, że należy udać się do przejść awaryjnych i opuścić tunel pieszo" - podkreśliła.

"Dodatkowo, strażacy mają możliwość nadawać komunikaty głosowe przez DSO, jeżeli zajdzie taka potrzeba podczas działań ratowniczych. Komunikaty muszą być dobrze słyszalne w całym tunelu" - dodała.

Przeglądy i testy w tunelu POW

Zaznaczyła, że w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy przeprowadzone zostały już wcześniej przeglądy i testy m.in. czujników dymu, oświetlenie ewakuacyjne, wentylacja. "Regularnie czyściliśmy kamery wykrywające zdarzenia na pasach ruchu" - powiedziała.

Przypomniała również, że w zależności od sytuacji i zbieranych przez kamery oraz inne czujniki informacji, użytkownicy tunelu mogą spotkać się ze zmianą dopuszczalnej prędkości, wyłączeniem pasa ruchu lub nawet całej jezdni. Może się to zdarzyć w przypadku kolizji, wypadku lub prac drogowych. "Systemy wykrywają też przejazd pojazdów przewożących materiały niebezpieczne i w przypadku unieruchomienia ich w tunelu, zostanie on zamknięty dla ruchu" - podała.

"Na znakach zmiennej treści przed wjazdem do tunelu mogą pojawić się ostrzeżenia o warunkach atmosferycznych, o zatorze w tunelu, a jeśli cały tunel zostanie zablokowany, kierowcy zobaczą na nich informację o objazdach. Te ostatnie informacje pojawią się nie tylko w najbliższym sąsiedztwie tunelu, ale również kilkadziesiąt kilometrów wcześniej - na A2, S8, S7, S17, dk 79 i dk 92 przed skrzyżowaniami z dk 50" - wyjaśniła.

"W razie potrzeby kierowcy znajdujący się w tunelu usłyszą komunikaty Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) nadawane przez system nagłośnienia, a także przez radio w samochodzie - na jednej z czterech częstotliwości publicznego radia (92,4 oraz 102,4 MHz - Jedynka; 99,1 MHz - Trójka lub 104,9 MHz - Dwójka)" - dodała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

Od otwarcia w grudniu 2021 roku przez tunel Południowej Obwodnicy Warszawy przejechało w sumie około 29 milionów pojazdów, w tym ok. 15 mln w kierunku Poznania i ok. 14 mln w kierunku Terespola.(PAP)

autor: Bartłomiej Figaj

mar/