Konsumenci z Ukrainy. Rzadko reklamują towary i chodzą do sklepów z pretensjami [WIDEO]

2023-03-14 15:45 aktualizacja: 2023-03-15, 10:14
W Polsce mieszka na stałe około 2,3 mln Ukraińców. Fot. PAP/Marcin Bielecki
W Polsce mieszka na stałe około 2,3 mln Ukraińców. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Konsumentki ukraińskie w Polsce nie mają świadomości konsumenckiej na poziomie aktywności reklamacyjnej, nie idą do sklepu ze swoimi pretensjami związanymi z jakością towarów i usług, nie ma takiej informacji zwrotnej, która jest mechanizmem korygującym rynek, podnoszącego konkurencyjność tego rynku. Jeśli nie mamy takiego sygnału ze strony dwóch milionów nowych konsumentów, rynek może w pewnym momencie zareagować źle i obniżać jakość towarów i usług, co będzie miało wpływ także na polskich konsumentów - mówi PAP.PL Michał Herde z Konfederacji Konsumentów.

Po inwazji rosyjskiej na Ukrainie Polska stała się głównym kierunkiem dla migrantów wojennych. W Polsce mieszka na stałe około 2,3 mln Ukraińców. W ostatnim roku 1,5 mln z nich wystąpiło o wydanie numeru PESEL. Już ponad połowa przebywających obecnie w Polsce Ukraińców pracuje, tym samym realnie wpływa na polską gospodarkę. 87 procent spośród  nich stanowią kobiety. Zdaniem Michała Herde z Federacji Konsumentów, która bada funkcjonowanie konsumenckie uchodźców z Ukrainy w Polsce budowanie wśród nich świadomości konsumenckiej jest ważne dla polskiego rynku. "Konsumentki ukraińskie w Polsce nie idą do sklepu ze swoimi pretensjami związanymi z jakością towarów i usług, przez co nie ma informacji zwrotnej, która jest mechanizmem korygującym rynek" - zaznacza Herede w rozmowie z PAP.PL. "Jeśli nie mamy takiego sygnału ze strony nowych konsumentów, rynek może w pewnym momencie zareagować źle i obniżać jakość towarów i usług, co będzie miało wpływ także na polskich konsumentów" - dodaje. 

Julia Boguslavska, inicjatorka i koordynatorka projektu Ukrainka w Polsce podkreśla, że w zakresie świadomości konsumenckiej wśród kobiet z Ukrainy konieczna jest działalność edukacyjna. Jak ocenia, świadomość konsumencka jest także ważnym elementem w procesie budowania gotowości migrantek ukraińskich do budowania własnych firm. "Nie można nie znać swoich praw i obowiązków jako konsumenta tworząc biznes w Polsce" - podkreśla. "Dlatego będziemy prowadzić w tym zakresie szkolenia" - dodaje. 

Stanisław Kluza, ekonomista SGH zauważa, że budowanie świadomości konsumenckiej wśród uchodźców z Ukrainy jest ważnym elementem integracji społecznej i przygotowania ich do uczestnictwa w polskim rynku pracy. "Od ponad 20 lat współczynnik dzietności w Polsce jest średnio w okolicach 1/3. Powstaje pewna luka, którą w przypadku rynku pracy mogą zapełnić jedynie emigranci. Polska musi się do tego procesu przygotować poprzez politykę migracyjną, która migrantów wprowadza w strukturę polskiego społeczeństwa" - zaznacza Kluza. Jego zdaniem poza obszarami rynku pracy, opieki zdrowotnej, edukacji ważne jest zwrócenie uwagi na kwestię świadomości konsumenckiej, by uchodźcy z Ukrainy mogli odnaleźć się w relacji nabywca-sprzedawca. 

Rozmawiała: Monika Rutke

Autorki: Monika Rutke,  Anna Nartowska (PAP)

an/ mru/