Jan Śpiewak komentując dla PAP wyrok warszawskiego sądu dotyczący byłego posła Janusza Palikota, celebryty Jakuba Wojewódzkiego i ich wspólnika Tomasza Czechowskiego podkreślił, że jest to przełom.
"Sąd wypowiedział się jasno, że prawo obowiązuje, również w internecie. Liczymy na to, że za tym wyrokiem pójdą kolejne i zaczniemy po prostu sprzątać internet z tej alkoholowej patologii" - powiedział PAP działacz społeczny.
Wcześniej w swoim wpisie na Twitterze zaznaczył, że sąd po jego zawiadomieniu nie miał wątpliwości, że "Wojewódzki i Palikot to kryminaliści".
"Sprawa była na tyle oczywista, że skazał ich w trybie nakazowym za reklamy alkoholi! To koniec bezkarności alkopatusów i karteli alkoholowych, którzy na krzywdzie ludzi zbijają fortuny" - napisał Jan Śpiewak.
Informację o wyroku jako pierwszy podał "Super Express". "Oskarżonego Janusza Palikota uznaje się za winnego i wymierza karę 80 tys. zł grzywny. Jakuba Wojewódzkiego uznaje się za winnego i wymierza mu karę 70 tys. zł grzywny. Tomasza Czechowskiego uznaje się za winnego i wymierza mu karę 70 tys. zł grzywny" – cytuje wyrok "Super Express". Poza tym Palikot ma zapłacić ok 9 tys. zł kosztów sądowych, a Wojewódzki i Czechowski po 8 tys. zł.
Oskarżenie prokuratury
Wcześniej pod koniec kwietnia Prokuratura Okręgowa w Warszawie informowała, że skierowała do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie akt oskarżenia przeciwko byłemu posłowi Januszowi Palikotowi, celebrycie Kubie Wojewódzkiemu, a także ich wspólnikowi Tomaszowi Czechowskiemu.
"Januszowi P., Jakubowi W. oraz Tomaszowi C. zarzucono reklamowanie za pośrednictwem profili w mediach społecznościowych napojów alkoholowych w sposób sprzeczny z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi" - informowała Prokuratura Okręgowa w Warszawie.
"Z ustaleń postępowania wynika, że oskarżeni w swoich publikacjach na profilach społecznościowych prowadzili reklamę napojów alkoholowych w ten sposób, że za pośrednictwem zarejestrowanych w serwisie profili publicznie rozpowszechniali znaki towarowe oraz związane z nimi symbole graficzne wytwarzanych przez ich firmę napojów alkoholowych" - podawała prokuratura.
Według ustaleń śledczych były poseł od 2 października 2020 roku do 7 stycznia 2023 roku na swoim profilu społecznościowym zamieścił 264 materiały, z czego 181 nagrania wideo i 83 zdjęcia, w których reklamował napoje alkoholowe.
Dodatkowo śledczy ustalili, że na profilu Kuby Wojewódzkiego od 21 kwietnia 2021 roku do 7 stycznia 2023 roku zamieszczono 12 materiałów, w których reklamowano alkohol. Natomiast na profilu społecznościowym należącym ich wspólnika Tomasza Czechowskiego od 24 listopada 2020 roku do 7 stycznia 2023 roku udostępnionych zostało 68 materiałów, w których reklamowano napoje alkoholowe.
Praktycznie w każdym z wpisów oskarżeni opisywali m.in. rzekome walory smakowe reklamowanych alkoholi oraz informowali o miejscach, gdzie można je kupić i w jakiej cenie. (PAP)
autorka: Aleksandra Kuźniar
mar/