Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To miejsce, w którym powstanie Głębokowodny Terminal Kontenerowy.
Pełnomocnik rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej w Studiu PAP ocenił, że ze względu na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie na przeładunek towarów, rozbudowa infrastruktury portowej powinna być dla Polski jednym z podstawowych tematów. Dodał, że porty w Gdańsku i Gdyni coraz mocniej konkurują z portami niemieckimi, w tym z największym w Hamburgu.
💬 Zakładamy realizację pierwszego etapu budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu do 2027 roku. Drugi etap to rok 2029 - mówił @marekgrobarczyk wiceszef @MI_GOV_PL @pisorgpl
— Adrian Kowarzyk (@AdrianKowarzyk) July 12, 2023
🎥cała rozmowa na https://t.co/gGhW95RytJ@PAPInformacje pic.twitter.com/vCMrIwovcn
Zdaniem Gróbarczyka budowa kolejnego terminala kontenerowego właśnie w Świnoujściu, który zabezpieczy pod kątem przeładunkowym region Europy Centralnej i Południowej, to dla Polski "niezwykłe wyzwanie i szansa".
"Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu" - dodał.
Wiceminister infrastruktury zaznaczył, że w celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 metrów. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.
💬 Budowa trzech polskich promów jest już na półmetku; program Batory trwa, pierwsza w pełni wyposażona jednostka wejdzie do służby w 2024-2025 roku - mówił @marekgrobarczyk wiceszef @MI_GOV_PL @pisorgpl
— Adrian Kowarzyk (@AdrianKowarzyk) July 12, 2023
🎥cała rozmowa na https://t.co/gGhW95RytJ@PAPInformacje pic.twitter.com/vYRormIF6B
Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie około 60 kilometrów nowego podejścia za kwotę 10 miliardów złotych. Z kolei jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie około 2 miliardów złotych. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 rok.
Gróbarczyk, pytany o zyski państwa z inwestycji w infrastrukturę portową, powiedział, że dziś przychód państwa z działalności terminali kontenerowych pochodzący z ceł, danin i innych zobowiązań, to 30 miliardów złotych rocznie.
💬 Dzisiaj z terminali kontenerowych państwo zarabia 30 mld zł rocznie z tytułów danin, ceł i innych zobowiązań - mówił @marekgrobarczyk wiceszef @MI_GOV_PL @pisorgpl
— Adrian Kowarzyk (@AdrianKowarzyk) July 12, 2023
🎥cała rozmowa na https://t.co/gGhW95RytJ@PAPInformacje pic.twitter.com/cUW1UR0Osm
"Do tego jest cały obszar infrastruktury towarzyszącej, a więc kooperanci, firmy, firmy transportowe etc., więc lista beneficjentów jest bardzo, bardzo duża" - dodał.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy przyjmie największe jednostki, jakie mogą? wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesna? obsługę? dwu jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić 2 miliony TEU. (PAP)
autor: Adrian Kowarzyk
jc/