UOKiK chce wyjaśnień od Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat ws. EURO 2016

2016-06-22 15:30 aktualizacja: 2018-10-05, 17:04
epa05381839 Jakub Blaszczykowski of Poland (C) celebrates after scoring the 1-0 during the UEFA EURO 2016 group C preliminary round match between Ukraine and Poland at Stade Velodrome in Marseille, France, 21 June 2016.

(RESTRICTIONS APPLY: For editorial news reporting purposes only. Not used for commercial or marketing purposes without prior written approval of UEFA. Images must appear as still images and must not emulate match action video footage. Photographs published in online publications (whether via the Internet or otherwise) shall have an interval of at least 20 seconds between the posting.)  EPA/ALI HAIDER   EDITORIAL USE ONLY  EPA/ALI HAIDER   EDITORIAL USE ONLY  EPA/ALI HAIDER   EDITORIAL USE ONLY 
Dostawca: PAP/EPA. PAP/EPA © 2016 / ALI HAIDER
epa05381839 Jakub Blaszczykowski of Poland (C) celebrates after scoring the 1-0 during the UEFA EURO 2016 group C preliminary round match between Ukraine and Poland at Stade Velodrome in Marseille, France, 21 June 2016. (RESTRICTIONS APPLY: For editorial news reporting purposes only. Not used for commercial or marketing purposes without prior written approval of UEFA. Images must appear as still images and must not emulate match action video footage. Photographs published in online publications (whether via the Internet or otherwise) shall have an interval of at least 20 seconds between the posting.) EPA/ALI HAIDER EDITORIAL USE ONLY EPA/ALI HAIDER EDITORIAL USE ONLY EPA/ALI HAIDER EDITORIAL USE ONLY Dostawca: PAP/EPA. PAP/EPA © 2016 / ALI HAIDER
Prezes UOKiK zwrócił się do Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat o wyjaśnienia w związku z transmisjami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. To reakcja m.in. na skargi widzów dotyczących jakości sygnału i wyłączenia kanałów oferujących darmowe oglądanie meczów - podał w środę Urząd.

Jak podano w komunikacie, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają skargi na działania Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat w związku z transmisjami rozgrywek piłkarskich UEFA EURO 2016. Dotyczą one zarówno relacji z konsumentami, jak i podmiotami zainteresowanymi publicznym odtwarzaniem meczów. Prezes Urzędu zwrócił się do spółek o wyjaśnienia.

Najwięcej skarg dotyczyło jakości transmisji za pośrednictwem telewizji internetowej IPLA. Cyfrowy Polsat oferuje możliwość wykupienia dostępu do dwóch kanałów oferujących wszystkie mecze mistrzostw w jakości HD. Tymczasem konsumenci zwracają uwagę, że transmisja jest świadczona w niższej rozdzielczości lub wielokrotnie przerywana. Widzowie skarżą się, że spółka nie odpowiada na reklamacje zgłaszane za pomocą infolinii lub drogą elektroniczną. UOKiK zapytał Cyfrowy Polsat m.in. w jaki sposób zamierza zrekompensować niewłaściwe świadczenie usług. W opinii Urzędu wskazane byłoby co najmniej zwrócenie opłat poniesionych przez klientów. W tej sprawie konsumenci powinni składać reklamację u przedsiębiorcy.

UOKiK otrzymał również sygnały, że Cyfrowy Polsat mógł usunąć z listy ogólnodostępnych programów dwa niemieckojęzyczne kanały - ZDF i Das Erste, które oferowały transmisję meczów turnieju UEFA EURO 2016. Oba kanały są nadawane w sygnale wolnym i mogą być odbierane bezpłatnie przez każdą osobę posiadającą stosowny odbiornik.

Ponadto Urząd sprawdza, czy Cyfrowy Polsat wprowadzał konsumentów w błąd, informując że posiadanie pełnej oferty kanałów sportowych Cyfrowego Polsatu oznaczać będzie bezpłatny dostęp do transmisji wszystkich meczów Mistrzostw Europy.

Urząd zwrócił się również do Telewizji Polsat z pytaniem dotyczącym warunków ofert na publiczne odtwarzanie transmisji z turnieju. UOKIK sprawdza m.in. sposób kalkulacji opłat żądanych od miast, które chciały zaoferować mieszkańcom oglądanie transmisji w strefach kibica.

Jak podano w komunikacie, po otrzymaniu odpowiedzi od przedsiębiorców, UOKiK zdecyduje o dalszych działaniach wobec spółki. Jeżeli okaże się, że mogło dojść do stosowania praktyk niezgodnych z prawem, Urząd może wszcząć postepowanie wyjaśniające, a następnie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub praktyk ograniczających konkurencję. Mogą one zakończyć się karą finansową w maksymalnej wysokości 10 proc. obrotu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Stwierdzając praktykę godzącą w słabszych uczestników rynku, UOKiK może określić obowiązek usunięcia jej skutków w drodze rekompensaty publicznej, np. zwrócenia konsumentom części lub całości poniesionych kosztów.

Również w przypadku naruszenia konkurencji UOKiK może nakazać lub przyjąć zobowiązanie do podjęcia określonych działań. Tak było w przypadku decyzji w sprawie Cyfrowego Polsatu i transmisji z Mistrzostw Europy w 2008 r. Spółka uzależniała sprzedaż praw do publicznego odtwarzania rozgrywek od zakupu dekodera oraz usługi wsparcia technicznego. W toku postępowania Cyfrowy Polsat zobowiązał się m.in. do odkupienia dekoderów od tych przedsiębiorców, którzy będą tym zainteresowani, a także zwrotu kosztów usługi wsparcia technicznego. (PAP)

mww/ drag/

TEMATY: