Czarnek: do nauczania wprowadzane będą elementy nauczania historii lokalnej

2021-05-25 11:41 aktualizacja: 2021-05-25, 12:38
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek Fot. PAP/Radek Pietruszka
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek Fot. PAP/Radek Pietruszka
Do nauczania historii w szkołach będą wprowadzane elementy historii lokalnej, co też ujęto w Polskim Ładzie - powiedział we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. W ramach zajęć mowa będzie nie tylko o bohaterach walczących, ale też o tych, "którzy tworzyli Rzeczpospolitą" - dodał.

Szef resortu edukacji i nauki Przemysław Czarnek powiedział we wtorek w Telewizji Republika, że w Polskim Ładzie jest dwadzieścia punktów, dotyczących edukacji. Poinformował, że przed ogłoszeniem Polskiego Ładu w resorcie edukacji i nauki odbyło się spotkanie "z wybitnymi profesorami historii i języka polskiego - polonistami", którzy piszą podręczniki do klas IV szkół ponadpodstawowych.

"Zespoły programowe, które będą pracować nad korektami podstawy programowej, będą musiały to uwzględniać, tak żeby te okresy historyczne w nauce historii i języka polskiego rzeczywiście się pokrywały" - mówił. W jego ocenie ułatwiałoby to edukacje młodzieży szkolnej.

Czarnek zapowiedział, że do czerwca zespół ekspertów zakończy prace nad częścią ogólną podstawy programowej, a później przejdzie do części szczegółowej.

Szef MEiN powiedział również, że do historii będą wprowadzane elementy historii lokalnej, co też ujęto w Polskim Ładzie. "Tej historii lokalnej dzieci i młodzież nie znają - historii własnych miejscowości, własnych gmin, własnych ochotniczych straży pożarnych, własnej administracji państwowej, samorządowej, kościelnej. Jest wielu bohaterów z naszych miejscowości, których po prostu nie znamy dzisiaj, a z których moglibyśmy być dumni i moglibyśmy iść ich śladami" - podkreślił.

Wskazał, że nauczać można by nie tylko o bohaterach walczących w wojnach, ale również tych, którzy "tworzyli Rzeczpospolitą."

Czarnek powiedział, że w ramach Polskiego Ładu powstaną centra dziecka i rodziny. "Czyli wzmocnienie rodziny i rozwinięcie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych i objęcie pomocą edukacyjną również, ale tą taką rehabilitacyjną w pełnym tego słowa znaczeniu i w szerokim zakresie dzieci niepełnosprawne od początku ich życia (...)" - mówił.

Minister zaznaczył, że w Polskim Ładzie jest "duża część poświęcona rozwojowi szkolnictwa zawodowego".(PAP)

autor: Szymon Zdziebłowski

liv/