O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Ostrożne zakupy Polaków. Większość sprawdza informacje o sklepie przed płatnością

Ponad 85 proc. Polaków sprawdziło sklep lub firmę, w której zakup wymagał opłaty zaliczki lub całości zamówienia z góry - wynika z badania na zlecenie Kaczmarski Group. Ponadto badani twierdzą, iż weryfikacja miała upewnić ich, że firma istnieje.

Zakupy w sklepie internetowym Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Zakupy w sklepie internetowym Fot. PAP/Darek Delmanowicz

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Kaczmarski Group większość Polaków (85,3 proc.) twierdzi, iż sprawdziło przynajmniej niektóre ze sklepów, w których zakup produktu lub usługi wymagał płatności z góry bądź zapłaty zaliczki. "Taka wcześniejsza weryfikacja pozwala na ograniczenie ryzyka i zwiększenie bezpieczeństwa zakupu" - oceniła firma. Mniejsza grupa (14,6 proc.) nie zweryfikowała firmy, w której dokonywała zakupu.

Więcej

Paczki z zamówionymi zakupami online. Zdj. ilustracyjne. Fot.  PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF

Raport: blisko połowa Polaków kupuje online kilka razy w miesiącu

Autorzy badania zwrócili uwagę, że młodsi Polacy są ostrożniejsi, gdyż w grupie 18-29 lat ponad 63 proc. deklaruje, że takowej weryfikacji dokonuje. Dodali, że najrzadziej sprzedawcę sprawdzają respondenci w wieku 45-59 lat, gdzie odsetek ten wynosi 42 proc. Wskazali, że wśród osób szukających opinii i informacji o sklepach, w których dokonują płatności najczęściej deklarowano, że robią to dlatego, iż zakup realizowali przez internet lub telefon (51,7 proc. wskazań).

Podobny odsetek (51 proc.) deklaruje, że chciał upewnić się, że firma lub sklep rzeczywiście istnieje. Z kolei 45 proc. obawiało się, że nie otrzyma produktu pomimo dokonania płatności, a 34,5 proc. sprawdzało informacje i opinie o firmie, gdyż wymagana była zaliczka lub opłata zamówienia z góry. Natomiast grupa 22,7 proc. respondentów twierdzi, iż kupowała drogie produkty co zmotywowało ich do weryfikacji firmy, a 13,2 proc. chciało upewnić się, że firma nie posiada długów.

"Tylko 8,6 proc. uczestników naszego badania zadeklarowało, że sprawdziło wiarygodność firmy w przypadku dużej transakcji, jak np. zakup mieszkania, działki pod budowę czy samochód" - dodał Kaczmarski Group. Firma wskazała, że prawie 36 proc. badanych nie weryfikowało sprzedawcy, gdy zakup realizowany był za pośrednictwem dużej platformy sprzedażowej, co sugerować może, że "udział znanego pośrednika w procesie zakupowym wpływa na poczucie bezpieczeństwa".

Badanie "Jak kupują Polacy" zostało zrealizowane na zlecenie Kaczmarski Group metodą wywiadów internetowych (CAWI) przeprowadzonych przez IMAS International w drugiej połowie 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 dorosłych Polaków w wieku 18-74 lata.

Kaczmarski Group to firma doradztwa finansowego. (PAP)

jls/ drag/ know/

Zobacz także

  • Kobieta używająca komputera laptopa.  Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Archiwum Kalbar

    E-sklepy z długami. Dane z badania KRD

  • Zakupy online Fot. PAP/Leszek Szymański

    E-handel wita rok w świetnym nastroju

  • Promocje w Black Friday. Fot. PAP/EPA/WILL OLIVER

    Ile wyniosły wydatki Amerykanów na zakupy w Black Friday?

  • Witryny sklepowe Fot. PAP/Leszek Szymański

    Większość Polaków zamierza coś kupić w Black Friday

Serwisy ogólnodostępne PAP