Projekt: będzie można tworzyć tymczasowe miejsca edukacji w związku z powodzią

2024-09-24 16:42 aktualizacja: 2024-09-24, 22:37
Zniszczenia po zalaniu szkoły. Fot. PAP/Michał Meissner
Zniszczenia po zalaniu szkoły. Fot. PAP/Michał Meissner
Gminy będą mogły wskazać tymczasowe miejsca edukacji przedszkolnej i szkolnej, jeżeli dotychczasowe zostały całkowicie zniszczone w wyniku powodzi - wynika z projektu ustawy o usuwaniu skutków powodzi. Przepisy mają m.in. ułatwić działanie placówek oświatowych.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się we wtorek projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Wśród planowanych zmian są propozycje dotyczące oświaty.

Powódź uszkodziła m.in. obiekty oświatowe, dlatego zapewnione mają być miejsca edukacji przedszkolnej i szkolnej. Z projektu wynika, że w roku szkolnym 2024/25 i 2025/26 będzie można tworzyć tymczasowe miejsca prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Będzie można też wyznaczyć tymczasowe siedziby przedszkola, szkoły lub innej placówki. Przy czym tymczasowa lokalizacja lub tymczasowa siedziba mogą funkcjonować do 31 sierpnia 2026 r.

Procedura, jak zaznaczono, ma być uproszczona. Stosowne zarządzenia o utworzeniu tymczasowego miejsca ma wydać wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty. "Zgodnie z ustrojowymi ustawami samorządowymi, kurator będzie wydawał stosowną opinię nie później niż w terminie 14 dni" - zaznaczono.

Projekt zakłada też "tymczasowe zniesienie ograniczeń w liczbie uczniów w oddziałach klasowych na terenach powodziowych". Jak wynika z projektu, do 31 sierpnia 2025 r. w przedszkolu lub szkole podstawowej, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, liczba dzieci lub uczniów w oddziale może być wyższa niż przewiduje rozporządzenie ws. organizacji publicznych szkół i przedszkoli. "Uwolnienie limitów liczebności oddziałów w przedszkolach i w szkołach podstawowych (w oddziałach przedszkolnych i klasach I-III) pozwoli organom prowadzącym uzupełnić liczbę miejsc wychowania przedszkolnego i spełniania obowiązku szkolnego do czasu unormowania się sytuacji w organizacji sieci przedszkoli i szkół na terenach dotkniętych powodzią" - zaznaczono.

Zgodnie z projektem, w razie wprowadzenia na obszarze kraju albo jego części stanu nadzwyczajnego możliwe ma być zapewnienie dzieciom i młodzieży kształcenia i opieki np. w formie zielonych szkół.

Wskazano też potrzebę zapewnienia wsparcia finansowego przyznawanego w sytuacjach losowych uczniom poszkodowanym w wyniku powodzi niezależnie od spełnienia przez ich rodziny kryterium dochodowego. Projekt zakłada wprowadzenie świadczenia – zasiłku losowego na cele edukacyjne w wysokości 1 tys. zł dla dzieci i uczniów. Projektowane przepisy, jak wskazano, umożliwiają złożenie wniosku o zasiłek losowy niezależnie od terminu, w którym zostanie złożony wniosek o udzielenie pomocy niezbędnej do pełnego powrotu do normalnego funkcjonowania.

"Wprowadzenie przepisu pozwoli uniknąć sytuacji, w której dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych wskutek powodzi pozostaną bez wsparcia, z uwagi na upływający z dniem 30 września 2024 r. termin (...) dotyczący podziału rezerw celowych budżetu państwa dla wojewodów" - zaznaczono.

Zgodnie z szacunkami zapotrzebowanie na zasiłki losowe na cele edukacyjne nie powinno przekroczyć 35 mln zł rocznie.

Zasiłek nie będzie podlegał zwrotowi - chyba że organ wypłacający w wyniku przeprowadzonej weryfikacji ustali, że został on wypłacony komuś, kto nie poniósł szkody.

W projekcie przewidziano także rozwiązania, które regulują kwestie przygotowania zawodowego młodocianych pracowników, którzy wskutek powodzi nie mogą realizować przygotowania u pracodawców, a także zagwarantowanie tym pracodawcom dofinansowania kosztów kształcenia pracowników za okres ich usprawiedliwionej nieobecności w pracy spowodowanej powodzią.

Z projektu wynika, że w roku szkolnym 2024/25 okres, w którym młodociany nie może świadczyć pracy w związku z powodzią, wlicza się do okresu, za który przysługuje dofinansowanie. Ponadto, jak zaznaczono, w okresie czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty faktyczna niemożność świadczenia pracy stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności młodocianego pracownika w pracy i zaliczenia mu tego czasu do okresu przygotowania zawodowego u pracodawcy.

Projekt zakłada też zmiany w ustawie z 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Chodzi o konieczność uzupełnienia przepisów w związku ze szkodami (zniszczeniami, uszkodzeniami), jakich doznała w wyniku powodzi infrastruktura szkół, przedszkoli i innych jednostek systemu oświaty. "Projektowana nowelizacja ma zapewnić rozwiązania finansowe pozwalające przywrócić w sposób co najmniej minimalny funkcjonowanie jednostek oświatowych na terenach powodziowych oraz umożliwić jak najszybsze korzystanie przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością z bazy lokalowej" - wskazano.

W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) podano, że z danych Systemu Informacji Oświatowej (wg stanu z 20 września 2024 r.) wynika, iż liczba dzieci i uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży na terenach objętych powodzią wynosi ok. 350 tysięcy. (PAP)

pak/ jann/ wus/ ep/