Raport: co czwarta firma w Polsce wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję

2024-03-26 12:49 aktualizacja: 2024-03-26, 18:26
Sztuczna inteligencja. Fot. Pixabay
Sztuczna inteligencja. Fot. Pixabay
GenAI, rodzaj sztucznej inteligencji do tworzenia nowej zawartości, jest wykorzystywany w co czwartej firmie w Polsce, a 83 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych dostrzega znaczenie AI w strategii biznesowej - wynika z przedstawionego raportu Deloitte Central Europe.

Co czwarta firma w Polsce i środkowej Europie wykorzystuje w swojej działalności GenAI, czyli generatywną sztuczną inteligencję, przeznaczoną do tworzenia nowej zawartości, np. tekstu przy użyciu algorytmów wykorzystujących samouczenie. Według ankietowanych, największymi wyzwaniami w procesie adaptacji nowej technologii są kwestie związane z jakością danych i infrastrukturą IT oraz dostępność wykwalifikowanej kadry – wynika z danych przedstawionych w raporcie „CE CFO Survey - Getting ready for the GenAI journey?”.

W Polsce już 83 proc. badanych dyrektorów finansowych (CFO) dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej, co obok Rumunii stanowi najwyższy wynik w regionie – podali autorzy raportu. Spośród CFO z Czech i Słowacji tę opinię podziela co drugi ankietowany. Jednocześnie 20 proc. czeskich i słowackich CFO wskazało, że w ich firmach wdrażanie nowych rozwiązań AI już stało się częścią strategii biznesowej. W Polsce odsetek ten wyniósł 8 proc.

Skłonność do inwestowania w rozwój AI różni się w zależności od branży. Liderem w tej kategorii w regionie jest sektor finansowy: niemal co drugi podmiot z tej branży planuje wydać na rozwój AI ponad 1 proc. swojego budżetu. Podobną wielkość inwestycji rozważa 38 proc. firm z sektora technologii, mediów oraz telekomunikacji oraz 37 proc. podmiotów oferujących usługi biznesowe i profesjonalne. Najmniej gotowych do przeznaczania na AI więcej niż 1 proc. budżetu jest wśród przedstawicieli sektora przemysłowego (24 proc.) oraz farmaceutycznego (20 proc.).

Według Jana Michalskiego z Deloitte, wdrożenie generatywnej AI to proces wymagający odpowiedniego planowania i uwzględnienia nie tylko aspektów finansowych, ale także kompetencji kadry i regulacji prawnych. „W najbliższej przyszłości to zdolność do wykorzystywania nowych technologii i otwartość kadry pracowniczej na zmiany może decydować o tym, czy dany podmiot uzyska przewagę konkurencyjną” – zapewnił.

Jak wynika z badania, najwięcej zwolenników wykorzystania AI do innowacji w obszarze nowych produktów i usług pochodzi z Rumunii (42 proc.) oraz Czech (40 proc.). W Polsce takie zastosowanie nowych narzędzi wymienił co trzeci badany. Polscy respondenci w mniejszym stopniu widzą także możliwość wykorzystania nowej technologii w obsłudze klienta - 17 proc. wobec średniej 34 proc. dla regionu.

Polscy CFO jako jedną z głównych korzyści z zastosowania generatywnej AI wskazali możliwość zwiększenia skali działalności - 36 proc. w stosunku do średniej 22 proc. dla pozostałych krajów.

Zdaniem Piotra Mechlińskiego z Deloitte w dłuższej perspektywie należy postrzegać GenAI nie tylko jako sposób na ograniczenie kosztów, ale czynnik, który zmieni funkcjonowanie firm, tak jak to zrobił internet, który stworzył zupełnie nowe kanały sprzedaży. „Organizacje powinny dokonać analizy swoich procesów i wypracować nowe metody działania, tak aby zapewnić sobie przewagę konkurencyjną z wykorzystania generatywnej AI, jednocześnie skutecznie zarządzając ryzykami” – zaznaczył Mechliński, cytowany w informacji.

Polscy respondenci, podobnie jak ankietowani z pozostałych krajów Europy Środkowej, za kluczowe wyzwanie w procesie adaptacji nowej technologii uznają odpowiednie wyedukowanie pracowników (71 proc.) oraz kwestie związane z zasobami technologicznymi i jakością danych (58 proc.). Do najważniejszych wyzwań polscy ankietowani zaliczają też konieczność zapewniania bezpieczeństwa danych i użytkowników (57 proc.) oraz zgodność z przepisami (24 proc.).

„Poza polskim porządkiem prawnym istnieje szereg przepisów unijnych regulujących obszary technologiczne, takich np. jak przyjęte niedawno rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji. Jednak dobrze przygotowane i prawidłowo przeprowadzone procesy implementacji generatywnej sztucznej inteligencji (…) mogą zapewnić zwrot z inwestycji przy ograniczeniu ryzyk wiążących się z korzystaniem z tych przełomowych technologii” – podkreślił Mateusz Ordyk z Deloitte, cytowany w informacji.

Badania Deloitte Central Europe CFO Survey przeprowadzono między październikiem a grudniem 2023 r. Publikacja zawiera analizę opinii około 500 dyrektorów finansowych, reprezentujących organizacje działające na 15 rynkach Europy Środkowej. (PAP)

ep/