O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Sezon świąteczny czas zacząć. Konsumenci znów zostawią w sklepach majątek?

Oszczędzający konsumenci to kiepski prognostyk na najważniejszy dla branży okres w roku. Wszystko wskazuje na to, że Polacy nadal będą się trzymali mocno za kieszenie, co stawia pod znakiem zapytania tradycyjny świąteczny boom - pisze "Rzeczpospolita".

Witryna sklepowa udekorowana na Boże Narodzenie Fot. PAP/Adam Warżawa
Witryna sklepowa udekorowana na Boże Narodzenie Fot. PAP/Adam Warżawa

"Rzeczpospolita" zwraca uwagę, że tylko w związku z Bożym Narodzeniem Polacy zostawiają w sklepach dodatkowe ok. 20 mld zł. "A może raczej zostawiali, ponieważ w związku z wysoką inflacją mocno złapali się za kieszenie i ograniczają wydatki, również na te podstawowe kategorie. Oznacza to, że sklepy mogą się rozczarować co do spodziewanych wyników, co widać już po zapowiedziach związanych z zakupami na Wszystkich Świętych" - czytamy.

Więcej

Zobacz galerię (3)
Wizualizacja iluminacji świątecznej, Fot. Rafał Trzaskowski/Facebook

Tegoroczna świąteczna iluminacja w Warszawie będzie w stylu retro. Zobacz wizualizację

"Na pytanie, czy konsumenci zamierzają ograniczyć wydatki z tej okazji, odpowiedzi twierdzącej udzieliło aż 51,6 proc. – wynika z badania serwisu Moja Gazetka, agregatora ofert promocyjnych. Choć to mniej niż przed rokiem, kiedy wydatki ograniczać chciało 71,3 proc., to jednak sygnał ostrzegawczy. Przed rokiem 36,6 proc. badanych zadeklarowało, że z uwagi na wysokie ceny paliwa odwiedzi mniej miejscowości, gdzie znajdują się groby najbliższych. W aktualnym badaniu odsetek ten jest dużo mniejszy i wynosi 20,6 proc." – podaje "Rz".

Gazeta zaznacza, że zaraz po 1 listopada w sklepach pełną parą zaczną się pojawiać produkty bożonarodzeniowe, ale – jak czytamy – w tym roku sklepy muszą się liczyć z tym, że konsumenci mocno złapali się za kieszenie.

"Z danych Consumer Panel Services GfK wynika, że 86 proc. konsumentów wciąż deklaruje konieczność oszczędzania, jednak jest to zmiana na plus względem 91 proc. w całym 2022 r. i na początku 2023 r." – podaje "Rz". (PAP)

kno/

Zobacz także

  • Pedro Almodovar. Fot. PAP/EPA/Juan Herrero

    Pedro Almodovar przygotowuje film świąteczny

  • Ośrodek narciarski w Wiśle, fot. PAP/Andrzej Grygiel

    Otwarcie sezonu narciarskiego w Beskidach. Na początek Wisła i Szczyrk

Serwisy ogólnodostępne PAP