Chodzi o część głównej linii kolejowej prowadzącej z Katowic w stronę Częstochowy i Centralnej Magistrali Kolejowej. Jak przekazała w piątek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK, sieć trakcyjna na szlaku Będzin – Sosnowiec Główny została uszkodzona o godz. 14.
Na miejsce skierowano pociąg sieciowy do usunięcia awarii. Pociągi skierowano na trasę przez Sosnowiec Południowy. Koleje Śląskie uruchomiły zastępczą komunikację autobusową na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Sosnowiec Główny. Wprowadzono wzajemne honorowanie biletów kolejowych w pociągach i komunikacji miejskiej.
Koleje Śląskie z swoim serwisie o utrudnieniach informowały w piątek po południu o objazdach części kursów i odwołaniu wielu połączeń, także w innych miejscach sieci (np. Gliwice - Bytom), w efekcie wtórnych skutków uszkodzenia trakcji na szlaku Będzin - Sosnowiec.
Na szlaku, gdzie doszło do uszkodzenia sieci, trwają prace modernizacyjne. 6 października ub. roku spółka ZUE podała, że podpisała z PKP PLK umowę na wykonanie zamówienia dotyczącego odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe. Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania ustalono na 44 miesiące
To część przedsięwzięcia PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowanego pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. Zasadnicze roboty są już realizowane lub przygotowywane.
Na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe dla zwiększenia przepustowości zaprojektowano zmianę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
Poza rozbudową tej linii przewidziano m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowych przystanków Katowice Morawa i Sosnowiec Środula (przy ul. Chemicznej).(PAP)
autor: Mateusz Babak
gn