![Prace związane z budową nowego mostu kolejowego na Sanie w Przemyślu. Fot. Darek Delmanowicz/PAP](/sites/default/files/styles/main_image/public/202310/pap_20231005_0CJ.jpg?itok=lCPLpeRT)
„Dzięki tej inwestycji możliwy będzie sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przebudowa przeprawy, poza tym, że da na wiele kolejnych lat bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie, która jest niezwykle oblegana, pozwoli także na wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym, bardzo korzystnie wpływając na zmianę systemu komunikacyjnego w Przemyślu” – podkreślał wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch.
Most kolejowy w Przemyślu został zbudowany w 1891 roku. Zaprojektowano go w biurze konstrukcyjnym Gustave’a Eiffela, tym samym, które stworzyło słynną wieżę Eiffla w Paryżu. Zabytkowe przęsła zostaną zachowane. Zostały przesunięte i posadowione na nowe, docelowe podpory. Między nimi powstała nowa przeprawa.
Pierwszy tor ma być udostępniony do ruchu pociągów w listopadzie br. a drugi w grudniu.
Stare nitki przeprawy będą służyły mieszkańcom Przemyśla. Jedna zostanie zaadaptowana na ścieżkę pieszo - rowerową, łączącą dwie części miasta. Na drugiej starej nitce mostu Muzeum Ziemi Przemyskiej będzie organizowało wystawy.
Pod mostem przebudowane zostaną również drogi. Prace wyeliminują ograniczenia w ruchu drogowym. Dzięki temu korzystnie zmieni się system komunikacji w Przemyślu. Zrealizowanie prac drogowych przewidziano w pierwszym kwartale 2024 r.
Autor: Paweł Stępniewski