Wiceminister Bittel: zakontraktowano wszystkie środki w programie Kolej Plus

2023-10-09 12:46 aktualizacja: 2023-10-09, 12:46
Wiceminister Andrzej Bittel. Fot. PAP/Andrzej Lange
Wiceminister Andrzej Bittel. Fot. PAP/Andrzej Lange
Zakontraktowano wszystkie środki przewidziane w ramach rządowego programu Kolej Plus: 13,5 mld zł na 35 zadań – poinformował w poniedziałek w Katowicach wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Zaplanowany do 2029 roku Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus ma poprawić dostęp do kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego. Budżet realizowanego pod egidą resortu infrastruktury programu to ok. 13,5 mld zł, z czego ok. 2 mld zł to wkład samorządów. Pozostałą część finansuje budżet państwa.

„Kilka dni temu udało się zakończyć proces kontraktacji środków. Mamy podpisane 35 umów na finansowanie inwestycji kolejowych w tym zakresie. To 35 zadań: 33 inwestycyjne 2 projektowe. Udało się zakontraktować całą alokację 13,5 mld zł, w tym 15 proc. środków samorządowych i 85 proc. środków rządowych” – poinformował w poniedziałek wiceminister, uczestniczący w podpisaniu umowy na projekt modernizacji 20-kilometrowego odcinka linii Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice.

„Program Kolej Plus to 13,5 mld zł przeznaczane na modernizację, rewitalizację, budowę odcinków nowych linii kolejowych – takich, które będą łączyły mniejsze miejscowości z metropoliami, żeby przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu, poprawiać warunki funkcjonowania mniejszych miejscowości, przekładać ruch samochodowy na kolej” – przypomniał Andrzej Bittel.

Prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel poinformował, że w ub. tygodniu spółka podpisała wartą ponad 700 mln zł umowę na realizację robót na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe. Tym samym – jak mówił - rozpoczyna się modernizacja całego aglomeracyjnego odcinka linii kolejowej, od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy z Czechami w Zebrzydowicach.

„Co jest ważne: nie tylko tę linię zmodernizujemy, ale dobudujemy dodatkowo parę torów. Będzie to linia czterotorowa, zaczynająca się w Będzinie, przez Katowice, Katowice Ligotę, Tychy; na całym odcinku będzie to docelowo linia czterotorowa. Będzie to miało ogromny wpływ na zwiększenie przewozów w ruchu aglomeracyjnym” – wyjaśnił prezes Merchel.

Województwo śląskie jest największym beneficjentem rządowego programu Kolej Plus pod względem ilości projektów – w tym regionie jest ich osiem o szacunkowej wartości ponad 2 mld zł.

We wrześniu br. PKP PLK i samorząd Bielska-Białej podpisały umowę na realizację projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. W sierpniu zawarto umowy z wykonawcami prac projektowych dotyczących połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze- Bytom oraz przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową nr 142.

Prowadzone jest postępowanie przetargowe dla odbudowy rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto w celu przywrócenia połączenia na trasie Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto. Ponadto, w lipcu ogłoszono przetargi m.in. na potrzeby alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice oraz rewitalizacji linii kolejowej między dzielnicami Dąbrowy Górniczej.(PAP)
gn/