Wiceszefowa MEN: zmiany w lekcjach religii są akceptowane przez społeczeństwo

2024-10-22 18:25 aktualizacja: 2024-10-22, 21:21
Uczniowie w szkole Fot. PAP/Leszek Szymański
Uczniowie w szkole Fot. PAP/Leszek Szymański
Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer oceniła we wtorek w Lublinie, że zmiany dotyczące organizacji religii w szkołach są bardzo dobrze akceptowane przez społeczeństwo. Według CBOS 79 proc. ankietowanych popiera postulat, aby lekcje religii odbywały się na początku lub na końcu dnia nauki.

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer uczestniczyła w Lublinie w konferencji informacyjno-dydaktycznej o prawach młodych obywateli. Wśród rzeczy, które udało się zrealizować w ciągu 10 miesięcy nowego rządu w obszarze prawa do kształcenia, Lubnauer wymieniła m.in. uszczuplenie podstawy programowej, przyjęcie dokumentu "Polityka cyfrowej transformacji edukacji", podwyżki dla nauczycieli.

Edukacja obywatelska od przyszłego roku

W rozmowie z mediami przypomniała, że w przyszłym roku szkolnym zamiast przedmiotu historia i teraźniejszość wprowadzona będzie edukacja obywatelska.

"Mniej więcej w tym tygodniu powinno pojawić się rozporządzenie do konsultacji o podstawie programowej zarówno z edukacji obywatelskiej, jak i edukacji zdrowotnej, która zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Będzie przedmiotem obowiązkowym, w którym dzieci i młodzież będą się uczyć o zdrowiu: od zdrowia psychicznego, profilaktyki, aktywności fizycznej, po edukacje seksualną" – wyjaśniła wiceministra.

Odnosząc się do dostępu do psychologów przekazała, że z badań wynika, iż liczba białych plam - czyli gmin, gdzie nie ma dostępu do psychologa w szkole - zmniejszyła się o jedną trzecią rok do roku. Zdaniem Lubnauer również rola edukacji włączającej jest bardzo ważnym elementem zmian w edukacji, ponieważ każde dziecko musi być zaopiekowane. "Bardzo rośnie nam liczba dzieci z orzeczeniami, w związku z tym, to jest bardzo duże wyzwanie stojące przed polskimi szkołami" – zaznaczyła.

Ocena z religii nie jest wliczana do średniej

Nawiązała również do zmian w organizacji lekcji religii. Przypomniała, że to pierwszy rok szkolny, w którym ocena z religii nie jest wliczana do średniej.

"Te zmiany są bardzo dobrze akceptowane przez społeczeństwo. Ostatnie badanie CBOS pokazuje, że to rozwiązanie dotyczące oceny z religii popiera 69 proc. Polaków, a kwestie naszej propozycji, żeby w przyszłym roku jedna godzina religii w tygodniu była przed albo po lekcjach popiera 79 proc., czyli czterech na pięciu Polaków" – powiedziała Lubnauer.

Z sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej wynika, że 51 proc. badanych opowiada się za obecnością religii w szkołach publicznych, a przeciw jest 43 proc. Respondenci zostali zapytani też, czy ich zdaniem ocena z religii powinna być uwzględniana przy liczeniu średniej na koniec roku szkolnego. Nie zgodziło się z tym 69 proc. (zdecydowanie nie - 48 proc., raczej nie - 21 proc.). Za rozwiązaniem jest natomiast 25 proc. (zdecydowanie tak - 13 proc., raczej tak - 12 proc.). Postulat, by lekcje religii odbywały się na początku lub na końcu dnia nauki, jest popierany przez 79 proc. ankietowanych. 10 proc. nie zgadza się z takim rozwiązaniem.

Zmiany w organizacji lekcji religii w szkołach. Rozporządzenie

1 października do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych został skierowany projekt rozporządzenia MEN ws. warunków i sposobu organizowania nauki religii w przedszkolach i szkołach.

Propozycje MEN zakładają zmniejszenie liczby lekcji religii do jednej tygodniowo; lekcje te miałyby się też odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.

11 października w siedzibie MEN odbyło się spotkanie konsultacyjne przedstawicieli resortu edukacji z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych. Strona kościelna sprzeciwiła się zmniejszeniu liczby lekcji religii w szkołach. Przedstawiciele KEP powtórzyli też swoje wątpliwości wobec wprowadzonej już noweli rozporządzenia MEN, która stanowi, że lekcje religii mogą odbywać się w łączonych grupach złożonych z uczniów na różnych poziomach edukacyjnych.

Tego dnia Stowarzyszenie Katechetów Świeckich przekazało PAP list otwarty skierowany do prezydenta Andrzeja Dudy, marszałka Sejmu Szymona Hołowni i minister edukacji Barbary Nowackiej, w którym postulują, by lekcje religii i etyki były obligatoryjne jako wymienne przedmioty szkolne.(PAP)

gab/ mark/ mar/