Litewska dyrekcja dróg zaznacza, że jest na półmetku przebudowy ok. 40-km odcinka od Mariampola do polskiej granicy. Prace zakończa się w 2025 r.
Nowy sześciokilometrowy odcinek Via Baltica to czteropasmowa autostrada przystosowana do ruchu cywilnego i wojskowego. W tym roku łącznie wybudowano już 12,5 km nowej autostrady w kierunku Polski oraz pięć rond, trzy wiadukty, cztery mosty, ponad 4,5 km ścian akustycznych, oświetlenie, inteligentne systemy transportowe i inne środki zarządzania ruchem.
"Ten rok jest rokiem budowy nowej autostrady" – oświadczył podczas środowej uroczystości minister transportu Litwy Marius Skuodis. Podkreślił, że budowa jest największym od czasu odzyskania niepodległości przez Litwę projektem drogowym w kraju.
40-kilometrowy odcinek między Mariampolem a granicą z Polską jest uważany za najbardziej ruchliwą drogę na Litwie. Dziennie przejeżdża nią około 10 tys. samochodów, z czego około 50 proc. to transport towarowy.
Zakończenie całej przebudowy drogi Via Baltica na terenie Litwy o długości 268 km ma nastąpić do 2030 roku.
Via Baltica to fragment europejskiej drogi E67, która biegnie z Pragi w Czechach do Helsinek w Finlandii przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Droga łączy Pragę, Wrocław, Warszawę, Kowno, Poniewież, Rygę, Tallin i Helsinki.
Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)
kw/