Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA), który umożliwia mieszkańcom regionu zakup tańszych o 10 proc. biletów komunikacji miejskiej na terenie Krakowa, Tarnowa, Nowego Targu, Zakopanego, Miechowa, Oświęcimia i Wieliczki oraz biletów kolejowych na pociągi Kolei Małopolskich i Przewozów Regionalnych funkcjonujących m.in. na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dzięki MKA można też zarezerwować miejsce na parkingach Park&Ride w Małopolsce.
„Małopolska Karta Aglomeracyjna to projekt, który miał zintegrować transport publiczny miejski z transportem kolejowym. Dzięki temu połączeniu po pierwsze dostęp do tego typu usług byłby szybszy i bezproblemowy. Realizacja rozpoczęła się w 2014 roku – dzisiaj możemy powiedzieć, że go kontynuujemy - rozwijamy, udoskonalamy. W tej chwili pracujemy nad udoskonaleniem aplikacji – pojawią się w niej nowe funkcjonalności, będzie ona bardziej czytelna i intuicyjna. Będzie sobie można zaplanować podróż z punktu A do punktu B, wraz z zakupem biletów na cały ten odcinek, mimo że konieczne będzie kupienie biletów w różnego rodzaju komunikacji u różnego rodzaju przewoźników” – powiedziała Serwisowi Samorządowemu PAP Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
MKA działa w oparciu o dwa nośniki: plastikową kartę, która integruje karty miejskie uczestniczących w systemie miast - można na niej zapisać bilet okresowy, oraz aplikację mobilną iMKA za jej pomocą można kupić bilety jednorazowe i okresowe. W skład systemu wchodzi sieć automatów biletowych: stacjonarnych na stacjach kolejowych i w miejscach obsługi pasażerów oraz mobilnych zamontowanych we wszystkich pociągach należących do województwa małopolskiego. W tym roku system MKA został zintegrowany z ogólnopolskim systemem mObywatel – dzięki temu w tej aplikacji dostępne są bilety okresowe kupowane poprzez system MKA.
„Realizacja projektu była podzielona na dwa etapy: pierwszy etap to była budowa systemu, całej infrastruktury, stworzenie sieci obsługi klienta na terenie województwa – to był koszt ok. 16 mln zł. Od 2018 roku prowadzimy rozbudowę systemu – drugi etap – gdzie zwiększamy regularnie ilość urządzeń, rozwijamy usługi. Jesteśmy właśnie na etapie uruchamiania nowej wersji systemu. Tu mamy bardzo dużo nowych urządzeń takich jak terminale do autobusów i pociągów. To element, który jeszcze zintegruje transport kolejowy z komunikacją miejską. Koszt rozbudowy systemu to ok. 48 mln zł. Ze środków unijnych na realizację projektu pozyskaliśmy ok. 43 mln zł - dofinansowanie mieliśmy na poziomie ok. 80 proc.” – powiedział kierownik projektu MKA Patryk Zakrzewski z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Jak podało ZDW, obecnie w systemie jest ok. 40 tys. aktywnych użytkowników, czyli osób, które regularnie kupują bilety okresowe. Miesięcznie system MKA realizuje około 400 tys. transakcji zakupu biletów, przy średnich obrotach ok. 3,5 mln zł miesięcznie.
„Przez tego typu projekty chcemy ułatwić codzienne funkcjonowanie naszych mieszkańców, którzy dojeżdżają do szkoły, na studia czy do pracy. Wszystko po to, żeby to tak naprawdę było spójne i sprawne i ułatwiało komunikację w naszym regionie. Jest to projekt w Małopolsce, który jasno pokazuje, że środki europejskie są dobrze wydatkowane. Bardzo ważne jest to, że z miesiąca na miesiąc użytkowników Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej przybywa. Ważne również jest to, że Małopolska Karta Aglomeracyjna jest również spięta z aplikacją mObywatel - to ułatwia i sprawia, że wszystko jest w jednym miejscu” – powiedział Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.
Małopolska Karta Aglomeracyjna w 2017 roku dostała się do finału konkursu RegioStars w kategorii „CityStars”. Celem organizowanego od 2008 roku przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej w ramach Europejskiego Tygodnia Regionów i Miast w Brukseli konkursu jest identyfikacja dobrych praktyk w obszarze rozwoju regionalnego oraz wyróżnienie oryginalnych i innowacyjnych projektów, które mogą być atrakcyjne i inspirujące dla innych regionów.
Samorząd województwa małopolskiego jest trzecim samorządem, który odwiedziliśmy w ramach projektu „Polityka spójności w regionach”. W ramach cyklu wideoreportaży o funduszach unijnych pokażemy dwadzieścia miejsc, które zmieniły się dzięki polityce spójności i dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Cykl powstaje w ramach projektu, który PAP realizuje we współpracy z Komisją Europejską.