GDDKiA: w poszukiwaniu wykonawców drogi krajowej do elektrowni jądrowej

2024-08-06 16:29 aktualizacja: 2024-08-06, 16:29
GDDKiA (1)
GDDKiA (1)
Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią.

Droga do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej

Rozpoczęty przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na naszej platformie zakupowej, dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednojezdniowej drogi o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Inwestycję podzieliliśmy na dwa odcinki: Lubiatowo - droga wojewódzka nr 213 (o długości ok. 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 - węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice - Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Kaczkowie a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Zakres inwestycji

Przebudowana bądź wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz powstanie kanalizacja deszczowa i kanał technologiczny. Dodatkowo wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym oraz ekrany przeciwolśnieniowe.

Ponadto nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t.

Strategiczne połączenie

Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.

Inwestycja została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Szczegóły dotyczące postępowań dostępne są na naszej platformie zamówień publicznych. W przypadku odcinka od Lubiatowa do DW213 wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w III kwartale 2028 r.

Z kolei wykonawca trasy od drogi wojewódzkiej nr 213 do S6 będzie miał 27 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.

Więcej na stronie projektu: www.lubiatowo-S6.pl.

Źródło informacji: GDDKiA

Źródło informacji: GDDKiA

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.