Nowoczesne magazyny w branży mody - technologie i optymalizacja

2024-08-06 09:47 aktualizacja: 2024-08-06, 14:14
Adobe Stock
Adobe Stock
Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze w ostatnich latach wpłynęły m.in. na branżę handlową, w tym odzieżową. W rozwoju nawet w obliczu niestabilności rynku pomagają firmom m.in. kompleksowe zasoby logistyczne. Ważną rolę w tym kontekście odgrywają nowoczesne magazyny. Poniższy artykuł opisuje, jak wspierają one przedsiębiorstwa i podaje przykład spółki odpowiedzialnej za logistykę polskiej spółki odzieżowej obecnej na blisko 40 światowych rynkach.

Automatyzacja

Nowoczesne magazyny stawiają na automatyzację usprawniającą procesy. Wykorzystują liczne technologie i oprogramowania do optymalizacji działań. Tego typu obiekty - także w branży mody - często korzystają m.in. z systemów automatycznego składowania i wyszukiwania towarów, które umożliwiają ich przemieszczanie bez udziału człowieka. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa efektywność operacyjną magazynu. Umożliwia również przechowywanie większej ilości towaru na mniejszej przestrzeni oraz szybsze kompletowanie zamówień. W usprawnianiu funkcjonowania obiektów magazynowych dużą rolę odgrywają np. roboty mobilne i autonomiczne wózki widłowe. Redukują one potrzebę ręcznego przenoszenia elementów zamówienia i minimalizują ryzyko błędów, a zarazem zwiększają bezpieczeństwo pracy.

Big Data i zarządzanie magazynem

Nowe technologie wspierają procesy decyzyjne dot. zarówno działań operacyjnych, jak i strategicznych. Big Data i zaawansowana analityka wspomagają przewidywanie trendów sprzedaży, optymalizację zapasów oraz identyfikację tzw. wąskich gardeł w magazynach. Takie dane pomagają w podejmowaniu adekwatnych rozwiązań. Działalność operacyjną, lepsze zarządzanie zapasami i szybszą reakcję na zmieniające się warunki usprawniają inteligentne czujniki monitorujące m.in. poziom zapasów w czasie rzeczywistym. Zaawansowane systemy zarządzania optymalizują układ towarów, przyczyniając się do redukcji kosztów magazynowania. Nowoczesne magazyny często integrują swoje systemy zarządzania z systemami planowania zasobów, co pozwala na bardziej efektywne operowanie w całym łańcuchu dostaw - od zamówienia surowców po dostarczenie gotowego produktu do klienta. Umożliwia to płynny przepływ informacji i redukuje ryzyko błędów.

Nowoczesne magazyny w praktyce

Świadomość potrzeby usprawniania procesów logistycznych dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstw widać również na naszym polskim rynku. Przykładowo, sieć zaopatrzenia i dystrybucji spółki LPP Logistics, odpowiedzialnej za logistykę polskiej firmy odzieżowej LPP (właściciel m.in. marek Reserved i Sinsay) obejmuje już osiem obiektów - m.in. centra dystrybucyjne w Polsce i Rumunii oraz sieć fulfillment centers. Ich łączna powierzchnia wynosi obecnie blisko 500 tys. m2, jednak do końca 2025 r. ma wzrosnąć do 700 tys. m2. W tym okresie firma zaplanowała bowiem inwestycje o wartości 450 mln zł. Sieć ma m.in. powiększyć się o dodatkowe magazyny do obsługi e-commerce - jeden w Polsce i jeden w Rumunii. Środki wykorzystane będą również na kolejne nowoczesne technologie oraz automatykę, które już teraz pozwalają firmie na realizację rocznie blisko 40 mln zamówień. Dalszy rozwój umożliwi obsługę jeszcze większych wolumenów. Obecnie firma zatrudnia już ponad 800 osób, a na swojej stronie internetowej lpplogistics.com na bieżąco publikuje nowe oferty pracy, związane z rozwojem działalności.

Nowoczesne magazyny, bazujące na zaawansowanych i skalowalnych technologiach, pomagają firmom w elastycznym odpowiadaniu na aktualne potrzeby biznesu. To więc niezbędny element działalności umożliwiający dostosowanie do dynamicznego rozwoju e-commerce widocznego chociażby w branży odzieżowej.

Źródło informacji: Płodni

 

Źródło informacji: LPP Logistics

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.