- Do 75% konsumentów zamierza robić zakupy w Black Friday, Cyber Monday lub w Dniu Singla.
- Przewiduje się, że średnie wydatki wzrosną nawet o 32% w porównaniu z 2023 rokiem, w zależności od badanego kraju.
- Święta przychodzą wcześniej: ponad 60% konsumentów zaczyna szukać okazji w październiku lub na początku listopada, a 66% kupujących planuje kupić wtedy prezenty.
- Konsumenci oczekują minimum 30% rabatu, aby uznać ofertę za dobrą.
W miarę jak kryzys kosztów życia napędza poszukiwanie okazji, konsumenci planują wydać minimum 310 dolarów podczas tegorocznego Black Friday, Cyber Monday i Dnia Singla. Według przewidywań konsumenci w Szwajcarii (525 USD), Wielkiej Brytanii (475 USD) i USA (460 USD) wydadzą najwięcej.
Tegoroczni kupujący w Black Friday są uzbrojeni w nowe narzędzie: generatywną sztuczną inteligencję. Ponad jedna trzecia konsumentów (38%) już użyła GenAI w swojej ścieżce zakupowej lub planuje jej użyć do zakupów podczas głównych wydarzeń sprzedażowych. Korzystanie z GenAI jest jeszcze bardziej widoczne wśród młodszych konsumentów: 46% millenialsów i 52% przedstawicieli pokolenia Z już używa lub planuje użyć sztucznej inteligencji, aby pomóc sobie w zakupach. Konsumenci zgłaszają, że używają tej technologii, aby znaleźć najlepsze oferty, wyszukać interesujące ich produkty i porównać przedmioty. Wśród tych, którzy już eksperymentowali z GenAI, ponad 80% zgadza się, że technologia pomaga im robić mądrzejsze zakupy, a prawie 40% uważa, że będą używać jej częściej podczas zakupów w przyszłości.
Są to jedne z ustaleń badania Black Friday 2024 przeprowadzonego przez Boston Consulting Group (BCG). Opublikowane badanie analizuje plany wydatkowe ponad 10 000 konsumentów na dziewięciu rynkach (Australii, Kanadzie, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Polsce, Wielkiej Brytanii i USA).
„W miarę jak inflacja uszczupla budżety domowe, generatywna sztuczna inteligencja umożliwia konsumentom podejmowanie szybkich, świadomych decyzji o tym, co i gdzie kupują” - mówi Jessica Distler, dyrektor zarządzająca i partner w BCG oraz współautorka badania: „This Black Friday and beyond, GenAI-enabled consumers will push retailers to up their game”.
Pomimo kryzysu dotyczącego kosztów życia, konsumenci nadal planują wydawać
Podwyżki cen podstawowych towarów (81%) i trwająca inflacja (71%) pozostają głównymi obawami konsumentów. W odpowiedzi 49% podało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy ograniczyło zakupy nieistotnych przedmiotów, 45% częściej sprawdza i porównuje ceny, a 41% kupuje więcej w sklepach dyskontowych lub u detalistów.
Pomimo tych obaw, nawet 75% konsumentów planuje robić zakupy w Black Friday, Cyber Monday lub w Dzień Singla w tym roku. W większości badanych krajów oczekuje się wzrostu wydatków w porównaniu z rokiem 2023. W Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Australii oczekuje się wzrostu wydatków o dwucyfrowe wartości (odpowiednio 32%, 22% i 18%).
Konsumenci świadomi cen zwracają się ku wielkim wydarzeniom sprzedażowym, aby rozpocząć wcześniej świąteczne zakupy i zaspokoić swoje podstawowe potrzeby: 66% zamierza kupić prezenty, a 59% planuje zaopatrzyć się w niezbędne produkty. Odzież dla dorosłych i elektronika użytkowa pozostają najpopularniejszymi kategoriami produktów.
Jeśli cena jest odpowiednia
W czasach inflacji konsumenci szukają znacznych obniżek cen. Zapytani, co kwalifikowałoby się jako „dobra oferta”, kupujący stwierdzili, że oczekują co najmniej 30% rabatu. To oczekiwanie jest jeszcze wyższe w kategoriach takich jak odzież dla dorosłych, gdzie konsumenci chcą co najmniej 36% zniżki.
Chcą także prostoty: we wszystkich badanych krajach konsumenci stwierdzili, że preferowanym rodzajem oferty jest jasny rabat na wszystkie produkty. Ekskluzywne wydarzenia i aktywności z elementami grywalizacji były najmniej popularne, chociaż grywalizacja była nieco bardziej popularna wśród konsumentów z pokolenia Z w porównaniu z innymi grupami wiekowymi.
Konsumenci wrażliwi na ceny nie czekają do Black Friday - polują wcześniej. Ponad 60% szuka okazji już od października lub początku listopada, dając sprzedawcom więcej czasu na wpływanie na wybory konsumentów.
„Sprzedawcy muszą docenić, jak sprytni są dzisiaj konsumenci. Oni zaczynają zakupy wcześnie i chcą widzieć prawdziwe, proste oferty - mówi Nate Shenck, globalny przewodniczący sektora detalicznego w BCG. - Marki, które oferują wyraźną wartość w połączeniu z personalnym podejściem, mają najlepsze szanse na zdobycie klientów w tym sezonie świątecznym”.
Lokalna perspektywa
Bartosz Król, dyrektor, BCG: „Chociaż obawy związane ze wzrostem kosztów życia osłabły w porównaniu z ubiegłym rokiem, polscy konsumenci nadal obawiają się wpływu czynników makroekonomicznych (głównie inflacji) bardziej niż Francuzi, Niemcy czy Hiszpanie. W związku z tym duża część z nas (44%) wybiera tańsze zamienniki, (46%) ogranicza zbędne zakupy lub (48%) jeszcze częściej szuka obniżek cen i promocji.
Pośród nachodzących akcji promocyjnych, Czarny Piątek pozostaje najbardziej rozpoznawalnym wydarzeniem, z 93% świadomością wśród konsumentów, z których 76% planuje konkretne zakupy. Cyberponiedziałek jest rozpoznawalny przez 71% konsumentów, a Dzień Singla przez 58%. W tym roku w Polsce przewiduje się niewielki wzrost średnich wydatków podczas listopadowych wyprzedaży o około 9% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Widzimy też wiele ciekawych trendów - Polacy (55%) częściej niż inne nacje (40% Hiszpania, 43% Francja, 43% Niemcy) w ramach nadchodzących promocji celują w produkty droższe, luksusowe lub takie na które oszczędzają od dłuższego czasu. Często też zaczynamy szukać okazji jeszcze w październiku (29%) lub na początku listopada (28%). To gdzie się wyróżniamy to również wykorzystanie technologii taki jak GenAI, m.in. do porównywania ofert/cen, sprawdzenia dostępności, recenzji czy generowania list zakupowych. Aż 50% z polskich konsumentów planujących wykorzystanie listopadowych promocji korzysta podczas zakupów z rozwiązań GenAI, najwięcej pośród Millenialsów (57%) i GenZ (53%). Wyróżniamy się na tym polu nawet w porównaniu do innych rynków - USA (35%), Kanada (34%), Australia (39%), Niemcy (44%), Francja (40%), Hiszpania (45%), Wielka Brytania (36%).
Pobierz publikację tutaj: https://www.bcg.com/publications/2024/black-friday-genai-helps-consumers-find-bargains
Źródło informacji: BCG
Źródło informacji: BCG