WiseEuropa: wśród Polaków przeważają pozytywne opinie na temat technologii wychwytu, utylizacji i składowania dwutlenku węgla

2024-10-17 12:17 aktualizacja: 2024-10-17, 12:18
fot. PAP/C. Piwowarski (1)
fot. PAP/C. Piwowarski (1)
Ponad 60 proc. Polaków śledzi informacje związane z transformacją energetyczną, a 35 proc. słyszało o technologiach wychwytu, utylizacji i składowania dwutlenku węgla - to wnioski z raportu Instytutu WiseEuropa pt. „Akceptacja społeczna technologii CCUS w Polsce”, który został zaprezentowany podczas konferencji CCUS.pl.

Uczestnicy konferencji, która odbyło się 9.10.2024 r. w hotelu Mercure Warszawa Grand, dyskutowali o dekarbonizacji i transformacji energetycznej w Polsce. Tematem przewodnim spotkania była strategia rozwoju CCUS (ang. carbon capture, utilisation and storage) - czyli technologii wychwytu, transportu, utylizacji i składowania CO2 w Polsce. Konferencja była okazją do zaprezentowania raportu „Akceptacja społeczna technologii CCUS w Polsce”, pod redakcją i kierunkiem Macieja Giersa z WiseEuropa.

Raport wskazuje, że wśród Polaków przeważają pozytywne opinie na temat technologii CCUS.

Ponad połowa badanych (51 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że CCUS może pozytywnie przyczynić się do walki ze zmianami klimatycznymi. Zdaniem autora warto jednak zauważyć, że temat jest nadal obcy dla większości badanych.

Z opracowania wynika, że ponad 60 proc. Polaków śledzi informacje związane z transformacją energetyczną. Większość z nich (65 proc.) robi to regularnie - co najmniej raz w tygodniu. Z informacjami tego typu częściej zapoznają się kobiety niż mężczyźni (71 proc. vs 55 proc.) oraz osoby starsze niż młodsze (średnio 67 proc. wśród osób w wieku 50+ vs 53 proc. wśród osób w wieku 18-29).

O potrzebie założenia stowarzyszenia CCUS Poland mówił podczas konferencji dr Paweł Gładysz, rzecznik i kierownik zarządzający projektem CCUS.pl.

„Rozwój i wdrożenie technologii CCUS w Polsce wymaga skoordynowanych działań zarówno po stronie administracji państwowej, jak również podmiotów gospodarczych działających w tym obszarze. Pilotaż działań klastrowych ukierunkowany na interesariuszy przemysłowych w projekcie CCUS.pl został bardzo dobrze przyjęty i pozwolił na integrację środowiska oraz podjęcie wspólnych działań” - wskazał dr Paweł Gładysz.

Jego zdaniem konieczna jest kontynuacja tych działań, jak również szersze otwarcie się na „interesariuszy społeczno-gospodarczych”.

„Stowarzyszenie CCUS Poland stanowi odpowiedź na te wyzwania i jako podmiot działać będzie na rzecz budowy zrównoważonego łańcucha technologii CCUS w Polsce, w tym zwiększenia akceptacji społecznej oraz prowadzenia aktywnego i konstruktywnego dialogu ze wszystkimi interesariuszami” - dodał dr Paweł Gładysz.

Podczas panelu pt. „Technologie dekarbonizacyjne a polska gospodarka - czy stać nas na niewdrożenie nowych technologii?” przedstawiciele wiodących instytucji finansowych w Polsce zastanawiali się, jaka jest dziś rola małych i średnich przedsiębiorstw w finansowaniu technologii zeroemisyjnych, a także jakie są główne ryzyka dla sektora prywatnego, związane z wdrażaniem i finansowaniem technologii dekarbonizacyjnych.

Mariusz Bartosewicz z Banku Pekao S.A. podkreślił, że banki nie lubią ryzyka, które jest głównym kryterium oceny inwestycji pod kątem jej finansowania. Jego zdaniem duża część projektów związanych z zieloną energią jest obarczona wysokim ryzykiem inwestycyjnym, ponieważ są na bardzo wczesnym etapie rozwoju.

„Jest ryzyko finansowania tego typu projektów jak CCUS czy wodór, które są jeszcze bardzo niedojrzałe. Jeśli brakuje przykładów funkcjonowania technologii w Polsce i na świecie - wtedy jest to projekt trudno >>finansowalny<<” - tłumaczył Mariusz Bartosewicz.

Dodał, że nawet w przypadku elektrowni atomowej - która jest dość dobrze sprawdzoną na świecie technologią - banki prowadziły wnikliwą analizę ryzyka jej finansowania.

Piotr Arak z VeloBank powiedział, że klienci z branży OZE, którzy chcą inwestować w zieloną energię, często mają problemy z przygotowaniem dobrego, przejrzystego biznesplanu.

„Nie są w stanie przygotować strategii finansowej na pięć lat, a to potem rzutuje na to, czy dostaną kredyt. I w efekcie odpadają” - ocenił Piotr Arak.

Według niego drugim problemem, stojącym na drodze do uzyskania kredytu na „zielone inwestycje”, jest niejasna struktura właścicielska przedsiębiorstwa.

„Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa to często spółki cywilne - a nie z ograniczoną odpowiedzialnością, nie mówiąc już o tych jednoosobowych. Jeśli nawet firma ma świetny pomysł i patenty, a nie uporządkowała swojej struktury właścicielskiej, w banku będzie miała ciężko” - tłumaczył Piotr Arak.

Dodał, że przedsiębiorstwom w Polsce potrzebna jest edukacja na temat dekarbonizacji i inwestycji w zieloną energię.

„Wiele wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni, które realizują docieplenie, nie ma przerobionego tego tematu. Problem pojawia się w małych polskich firmach, które wciąż nie wiedzą, co się dzieje w kwestii dekarbonizacji” - mówił Piotr Arak.

Z danych Instytutu WiseEuropa wynika, że koszt osiągnięcia neutralności klimatycznej przez Polskę w latach 2028-2050 wyniesie ponad 1900 mld euro. Analitycy tego think-tanku podkreślają, że Polska będzie musiała rocznie inwestować niemal 10 proc. wartości PKB w zielone technologie. Ich zdaniem osiągnięcie takiego poziomu inwestycji nie będzie możliwe bez istotnego zaangażowania sektora prywatnego.

Konferencja odbyła się w ramach projektu „Strategia rozwoju technologii wychwytu, transportu, utylizacji i składowania CO2 w Polsce oraz pilotaż Polskiego Klastra CCUS” współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG III na lata 2021-2023. Nr Umowy GOSPOSTRATEG-III/0034/2020.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.