Znamy wyniki programu grantowego Fundacji E.ON

2024-10-21 12:20 aktualizacja: 2024-10-21, 12:38
E.ON Polska (1)
E.ON Polska (1)
Program grantowy „E.ON łączy energię dla klimatu” został rozstrzygnięty. Fundacja E.ON w Polsce przeznaczy łącznie aż 100 000 euro na 10 proekologicznych projektów, które będą zrealizowane w stolicy. Wśród beneficjentów znalazły się głównie organizacje non profit, ale też instytucja edukacyjno-naukowa, think tank i przedstawiciel mediów. W głosowaniu publiczności najwięcej głosów zdobył projekt zgłoszony przez Uniwersytet Warszawski.

Program „E.ON łączy energię dla klimatu” to efekt współpracy Fundacji E.ON w Polsce z jej odpowiednikami w Niemczech i na Słowacji. Wiodącym celem tego przedsięwzięcia jest wspieranie dekarbonizacji Europy i nagłaśnianie wyzwań, z jakimi mierzą się społeczności lokalne w związku ze zmianami klimatycznymi. Fundacja E.ON postanowiła dofinansować te projekty, które pozwolą najskuteczniej wpływać na tworzenie zrównoważonej przyszłości.

Zgodnie z regulaminem kapituła programu złożona z ekspertów Grupy E.ON wybrała dziewięciu zwycięzców. Natomiast jeden projekt został wyłoniony na podstawie głosów internautów, którzy mogli oddać je między 12 sierpnia a 12 września 2024 na stronie eondlaklimatu.pl. Każdy beneficjent otrzyma po 10 000 euro na realizację swojego projektu związanego z ochroną klimatu.

„Fundacja E.ON w Polsce od wielu lat angażuje się w edukację ekologiczną oraz ochronę i promocję zdrowia. Skupiamy się na obszarze, na którym działa nasza firma, czyli Warszawie. Cieszymy się, że nasz program grantowy wzbudził tak duże zainteresowanie. Gratuluję wszystkim zwycięzcom i życzę powodzenia w realizacji tych wyjątkowych inicjatyw” – mówi Andrzej Modzelewski, prezes E.ON Polska oraz prezes zarządu Fundacji E.ON w Polsce.

Edukacja przede wszystkim

Aż sześć nagrodzonych projektów w sposób szczególny wiąże się z edukacją ekologiczną dla mieszkańców stolicy. Część z nich adresowana jest do wszystkich zainteresowanych działaniami prośrodowiskowymi, w tym studentów czy organizacji ekologicznych:

- „Niewidzialne dobro wspólne” – Uniwersytet Warszawski
To pomysł, który zdobył nagrodę publiczności. Jego twórcy zbadają źródła w rejonie skarpy warszawskiej, co pomoże w identyfikacji jakości wód podziemnych stolicy. 
- „Circular City: edukacja i zrównoważona architektura z recykling”u – Stowarzyszenie Robisz.to
Projekt skupi się na promowaniu ekonomii cyrkularnej i recyklingu. Efektem cyklu warsztatów będzie stworzenie elementów architektury miejskiej, a później wydrukowanie ich w technologii 3D z przetworzonych butelek PET. 
- „Twój coach od klimatu” – Wyborcza Sp. z o.o.
Inicjatywa obejmie ogólnodostępne artykuły, podcasty i materiały wideo, które będą publikowane na Wyborcza.pl. W ten sposób powstanie przewodnik po działaniach na rzecz miejskiego środowiska, który pokaże, że działania proklimatyczne może podjąć każdy warszawiak.

Wśród wyróżnionych inicjatyw edukacyjnych znalazły się również projekty skierowane do dzieci i młodzieży z warszawskich szkół. Dzięki temu zrealizowane zostaną cykle zajęć i warsztatów, wycieczki edukacyjne i akcje ekologiczne. Pozwolą one kształtować postawy prośrodowiskowe, a także poszerzać wiedzę m.in. z zakresu odnawialnych źródeł energii czy kreatywnego recyklingu. Granty w tej dziedzinie otrzymały następujące zgłoszenia:

- „Warsztaty z dobrą energią!” – Fundacja „Ecologicum”
- „EKO-BOTy: Kreatywna Edukacja Proekologiczna” – Fundacja MARE
- „Źródła Warszawy. Poznajemy i chronimy wody stolicy” – Fundacja La Fontaine

Miejska bioróżnorodność i wdrażanie innowacji

Wśród nagrodzonych projektów ważne miejsce zajęły także przedsięwzięcia promujące bioróżnorodność miejskiej przyrody oraz wspomagające bioretencję w stolicy:

- „Hydrokultura” – FUNDACJA ALTER EKO
Inicjatywa zaangażuje lokalną społeczność we współtworzenie trzech zbiorników bioretencyjnych przy warszawskich instytucjach kultury. Dzięki naturalnym procesom biologicznym będzie można oczyścić wodę deszczową. Połączone zostaną roślinność, gleby i mikroorganizmy, by filtrowały i usuwały zanieczyszczenia z wód opadowych, zanim trafią one do systemów wodnych lub gruntowych.

- „Miasto-Gąbka” – CASE – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych
Autorzy projektu przybliżą warszawskim spółdzielniom mieszkaniowym i zarządcom nieruchomości komercyjnych koncepcję „miasta gąbki”. Polega ona na lokalnym zatrzymywaniu wody, dzięki czemu miasto jest bardziej odporne na susze i fale upałów oraz bezpieczniejsze w przypadku gwałtownych ulew i powodzi. Duża ilość zmagazynowanej wody i jej parowanie obniża również dotkliwy efekt miejskiej wyspy ciepła.
- „Ogrody wertykalne” – Fundacja Zielona Infrastruktura
Propozycja ta zakłada instalację w Warszawie mobilnych ogrodów wertykalnych, które pomogą redukować poziom dwutlenku węgla. Poprawią tym samym jakość powietrza w stolicy oraz zdrowie jej mieszkańców.

Odzieżowa ekoakcja

Listę zwycięzców wieńczy projekt poświęcony redukcji CO2 w branży odzieżowej:

- „Klimat w kieszeni” – Fundacja Przyjaciół Młodzieżowego Strajku Klimatycznego
Inicjatywa zwraca uwagę na problemy ekologiczne na rynku fast fashion. Generuje on m.in. 10% całej światowej emisji gazów cieplarnianych. Dlatego twórcy projektu zorganizują cztery wydarzenia, podczas których mieszkanki i mieszkańcy Warszawy będą mogli wymienić się swoimi ubraniami wykonanymi z tkanin naturalnego pochodzenia, a także dowiedzieć się więcej na temat zmian klimatu.

Podpisanie umów grantowych oraz przekazanie dofinansowań nastąpi do końca 2024 roku. Nagrodzone projekty będą realizowane na terenie Warszawy do końca maja 2025. Szczegółowe informacje o programie grantowym, w tym lista beneficjentów, dostępne są na stronie eondlaklimatu.pl

Źródło informacji: E.ON Polska

Źródło informacji: E.ON Polska

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.