Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przygotowuje się do budowy lotniska w Baranowie oraz kolei dużych prędkości (KDP). Rozpoczął się już odbiór projektu budowlanego portu lotniczego - podał "PB".
"Prace projektowe jeszcze trwają, a odbiór jest realizowany etapami i potrwa kilka miesięcy. Po jego zakończeniu będziemy mogli przystąpić do wyłonienia wykonawców" – wskazał cytowany w artykule prezes CPK Filip Czernicki.
"PB" poinformował, że równolegle trwają prace związane z "montażem finansowania" lotniskowej inwestycji. Gazeta przypomniała, że poprzedni rząd szacował koszt budowy na około 46 mld zł, a 8-9 mld zł mieli wyłożyć inwestorzy mający przejąć 49 proc. udziałów spółki celowej, odpowiedzialnej za budowę portu. List intencyjny podpisano z konsorcjum Vinci i IFM.
Obecnie koszt części lotniskowej podawany przez pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, to niespełna 43 mld zł. Gazeta wskazała, że rząd i CPK nie godzą się na warunki inwestowania zapisane w liście intencyjnym i mają własne propozycje.
"Udział, który miał objąć inwestor, jest zbyt duży w stosunku do planowanego zaangażowania kapitału. Chcemy więc przeprowadzić dialog konkurencyjny, by wyłonić partnera, który zaproponuje najlepsze warunki współfinansowania inwestycji lotniskowej" – zaznaczył Czernicki cytowany przez "PB".
"PB" podał, że prezes CPK oczekuje większego zaangażowania kapitałowego spółki PPL. Tymczasem w odpowiedzi na pytania gazety poinformowała ona, "że dotychczas nie podjęto żadnych decyzji w sprawie zaangażowania kapitałowego spółki w finansowanie budowy portu lotniczego w Baranowie, (...) a obecnie spółka koncentruje się na modernizacji Lotniska Chopina oraz realizacji innych kluczowych projektów, które są istotne dla rozwoju polskiego lotnictwa”.
Dziennik napisał, że zanim zapadną decyzje związane z budową i finansowaniem części lotniskowej, ma zostać rozstrzygnięty przetarg na trzeci etap budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi. Spółka CPK zakłada, że wykonawca zostanie wskazany w listopadzie. (PAP)
gkc/ jpn/kgr/