„W programie mistrzowskim zaprezentujemy pięć spektakli: "Historia Jakuba" – monodram w wykonaniu Łukasza Lewandowskiego w reż. Aldony Figury, "Byk" – monodram w wykonaniu Roberta Talarczyka w reż. Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha, "Hamer" – monodram Karoliny Hamer w reż. Justyny Sobczyk, "Goła" – monodram w wykonaniu Joanny Szczepkowskiej oraz "W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej" – monodram w wykonaniu Agnieszki Przepiórskiej w reż. Anny Gryszkówny” – poinformowała Małgorzata Wawak z Teatru Małego w Tychach.
W tym roku widzowie obejrzą też dziewięć prezentacji konkursowych i wydarzenie towarzyszące – monodram Pawła Drzewieckiego „Czy to serce pękło?”. Spektakle konkursowe oceni jury w składzie: Małgorzata Langier, Dorota Landowska, Waldemar Raźniak i Adam Sajnuk.
Jak opisywał dyrektor artystyczny festiwalu Paweł Drzewiecki, przewodnim motywem prezentowanych w tym roku spektakli mistrzowskich są różne formy wykluczenia.
„Bohater monodramu "Byk" Roberta Talarczyka poprzez swoją śląskość ma poczucie, że jest wykluczany z życia zawodowego. W przedstawieniu Karoliny Hamer skupimy się na problemach osób z niepełnosprawnościami, ale także wykluczeniach wynikających z odwagi w komunikowaniu własnej orientacji seksualnej” – powiedział dyrektor w wywiadzie dla tyskiego miesięcznika „Ramy Kultury”.
Agnieszka Przepiórska w swoim monodramie wciela się w bohaterkę wykluczoną z macierzyństwa — w matkę zabitego przez MO Grzegorza Przemyka. Łukasz Lewandowski opowiada historię Jakuba, bohatera wykluczonego ze swojej religii, a Joanna Szczepkowska o autowykluczeniu sztuki wysokiej – opisywał Drzewiecki w wywiadzie.
Festiwal potrwa od 23 do 28 kwietnia. Dofinansowano go ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Tyski festiwal monodramu – jak podkreślają jego organizatorzy – powstał z potrzeby rozbudzenia aktywności twórczej i wrażliwości estetycznej u aktorów i młodzieży pasjonującej się teatrem i scenicznymi formami ekspresji artystycznej. Festiwal ma na celu popularyzację wśród odbiorców, aktorów i twórców sztuki monodramu, edukację aktorów i twórców poprzez poszerzanie kompetencji oraz rozwijanie umiejętności aktorskich wśród uczestników konkursu, ukazywanie różnorodności realizacji teatrów jednego aktora, jak również zwiększenie percepcji sztuki wśród lokalnej publiczności.(PAP)
Autor: Krzysztof Konopka
ep/