Gazeta, powołując się na sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) za 2023 rok, które ma być głosowane na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu Sejmu pisze, że nie odnotowano w tym zakresie rażących naruszeń. Jednocześnie zwraca uwagę, że nie oznacza to jednak, że nie wykryto żadnych uchybień.
"Dane pokazują, że w 2023 r. inspektorzy pracy przeprowadzili w tym obszarze 325 kontroli w 321 podmiotach, w tym 294 kontrole planowe i 31 – w następstwie zgłoszonych skarg. Niemal w 61 proc. kontroli dotyczących zatrudniania pracowników w formie zdalnej stwierdzono nieprawidłowości skutkujące wydaniem środków prawnych przez inspektorów pracy" - czytamy.
Dotyczyły one m.in. braku lub nieprawidłowego określenia zasad wykonywania pracy zdalnej w porozumieniu albo w regulaminie; braku konsultacji lub nieprawidłowego skonsultowania regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników; braku wypłaty (bądź przelewu w nieprawidłowej wysokości) ekwiwalentu albo ryczałtu w związku z wykorzystywaniem przez pracowników własnych narzędzi i materiałów; niepokrywania kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy w tej formie itp.
Zarówno pracodawcy, jak i inspektorzy pracy wskazywali na podobne przyczyny ujawnionych nieprawidłowości, w tym nieznajomość przepisów prawa w zakresie pracy zdalnej oraz nieczytelność wprowadzonych do kodeksu pracy regulacji.(PAP)
mchom/ mhr/ pap/