"Szukam w historii męczeńskiej śmierci Jezusa pokrewieństwa z cierpieniem, jakie obserwujemy na świecie dzisiaj, a w zmartwychwstaniu – nadziei na zwycięstwo dobra nad złem, niekoniecznie tylko w wymiarze metafizycznym" - powiedział reżyser Jerzy Machowski, cytowany w przesłanej informacji.
"Tradycja przedstawień o tematyce pasyjnej sięga czasów średniowiecza. Odgrywane w kościołach i szkołach, podczas religijnych procesji i dworskich uroczystości na przestrzeni wieków stanowiły świadectwo wciąż na nowo aktualizującego się dramatu – pierwotnie utrwalonego na kartach Nowego Testamentu, a potem po wielokroć interpretowanego w literaturze, sztuce i muzyce" - czytamy na stronie teatru.
Podkreślono, że Polska Opera Królewska odwołuje się do bogactwa staropolskich obyczajów, a poprzez nowe odczytanie dawnych tekstów oraz utworów muzycznych, wskazuje na uniwersalne przesłanie pasyjnego misterium.
Przypomniano, że ""Gra o męce i zmartwychwstaniu" to historia o niezawinionym cierpieniu i ludzkiej słabości, ale także o nadziei i zwycięstwie dobra oraz prawdy". "Ułożony ze staropolskich tekstów scenariusz Patryka Kenckiego wypełniony został najdawniejszymi rodzimymi pieśniami i tańcami w opracowaniu Jacka Urbaniaka. Obok utworów znanych z imienia twórców, jak Cyprian Bazylik, Krzysztof Klabon, Mikołaj Gomółka czy Wacław z Szamotuł, zabrzmią anonimowe kompozycje z renesansowych tabulatur. Wykonane na historycznych instrumentach przywołają atmosferę, koloryt i różnorodność Polski minionych wieków" - napisano.
"Spektakl nie stanowi jednak próby rekonstrukcji renesansowego czy barokowego teatru. Biblijna historia jest przedstawiona w oryginalny sposób przy wykorzystaniu nowoczesnych środków, właściwych wrażliwości współczesnego widza" - wyjaśniono w zapowiedzi.
Autorem scenariusz jest Patryk Kencki. Reżyseria i reżyseria świateł - Jerzy Machowski. Kierownictwo muzyczne -Krzysztof Garstka. Opracowanie muzyczne - Jacek Urbaniak. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Aleksandra Reda. Przygotowanie zespołu wokalnego - Jakub Szafrański.
Występują: Adam Kruszewski (Prologus / Jezus / Epilogus), Paweł Michalczuk (Zacharyjasz / Piotr), Andrzej Klepacki (Primus), Jakub Andrzej Grabowski (Secundus), Jan Machowski (Tertius), Piotr Chwedorowicz (Iwan), Wojtek Gierlach (Faryzeusz), Mateusz Zajdel (Annasz), Leszek Świdziński (Kajfasz), Witold Żołądkiewicz (Judasz), Robert Szpręgiel (Jan), Aneta Łukaszewicz (Maryja), Sylwester Smulczyński (Piłat), Maria Złotek (Anioł), Gabriela Kamińska (Maryja Magdalena), Dorota Lachowicz (Maryja Salome), Justyna Stępień (Maryja Jacobi), Piotr Kędziora (Diabeł), Marta Schnura (Apostoł krzyża) oraz Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej i Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Premiera - 6 kwietnia o godz. 19 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Kolejne przedstawienie - 7 kwietnia.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
ep/