O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła w styczniu br. względem grudnia o blisko 9 zł. Raport

W styczniu br. średnia cena koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku, wyniosła 312,19 zł; to o 8,65 zł więcej niż w grudniu ub. roku - wynika z opublikowanego raportu przygotowanego przez ASM SFA.

Fot. PAP/Marcin Obara
Fot. PAP/Marcin Obara

Zakupy

Autorzy raportu przypomnieli, że według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2025 r. wzrosły o 5,3 proc. w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca były wyższe o 1 proc.

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w styczniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wyniosła 312,19 zł. Rok temu wartość ta wyniosła 303,54 zł. Autorzy informacji wskazali, że najniższą wartość koszyka odnotowano w sieci Auchan, gdzie średni koszt wyniósł 287,71 zł. Najdrożej było natomiast w sieci Dino, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,22 zł.

"Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 224,16 zł, natomiast przyjmując najwyższe ceny - 387,07 zł. Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu br. wyniosła 162,91 zł" - podkreślili autorzy raportu.

Zgodnie z wynikami badania, w styczniu br. największy poziom dostępności 40 badanych produktów z koszyka osiągnęły sieci Carrefour (91 proc.), Intermarché (90 proc.), Kaufland (87 proc.)i Makro Cash & Carry (86 proc.). Najniższy poziom zanotowały natomiast sklepy Dino (64 proc.).

Więcej

Centrum handlowe Westfield Arkadia. Fot. PAP/Albert Zawada

Zmiana trendów w Polsce. Chodzi o zakupy

Dane do badania zostały zebrane w 5 placówkach każdej z sieci tradycyjnych w losowo wybranych lokalizacjach na terenie całej Polski. Konkretne dane dotyczące poziomu dostępności obejmują jedynie produkty docelowe oraz ich warianty o innej gramaturze, bez uwzględniania możliwych zamienników. ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się̨ najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii, takich jak: nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki. (PAP)

fos/ mmu/ ep/

Zobacz także

  • grafika ilustracyjna/ Fot. Pixabay

    Nawet 10 godzin tygodniowo za darmo. Polacy coraz częściej pracują po godzinach

  • Cena zakupu to 826 mln 297 tys. 550 dramów armeńskich, czyli prawie 8,5 mln zł. Fot. PAP/	Rafał Guz

    Zarząd i rada GPW zgodziły się na kupno armeńskiej giełdy

  • Fot. PAP/Leszek Szymański

    MZ zmienia system raportowania, dane covidowe będą podawane raz w tygodniu – co środę

  • Raport Ministerstwa zdrowia. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Koronawirus w Polsce. Wiceminister zdrowia podał najnowsze dane

Serwisy ogólnodostępne PAP