"Nie jest to polityczne formowanie opinii, ale oparta na faktach informacja: czym jest NATO, i co oznacza dla Szwecji i szwedzkiego społeczeństwa" - podkreślił minister obrony cywilnej Carl-Oscar Bohlin.
Odpowiedzi można znaleźć np. na pytanie, czy na terytorium Szwecji rozmieszczona zostanie broń jądrowa: "Rząd nie widzi takiej potrzeby, aby miało to miejsce w czasie pokoju".
Jak dodała, Charlotte Petri Gornitzka, dyrektor Urzędu ds. zarządzania kryzysowego (MSB), który wraz z wojskiem realizuje przekaz, kampania skierowana jest do grupy docelowej osób w wieku 16-25 lat oraz - w innej wersji - do ogółu społeczeństwa. Informacje o NATO mają być dostępne po szwedzku, angielsku, arabsku oraz persku na takich platformach jak Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, Twitch.
Na razie nie jest jeszcze pewne, czy kampania o NATO trafi na popularny wśród nastolatków chiński serwis TikTok. Urząd MSB ma już tam jednak swoje konto z innymi poradami pod adresem Lilla Krisinfo (dosł. mała informacja kryzysowa), skierowane do dzieci.
Szwecja stała się 32. członkiem NATO 7 marca po ponad 200 latach neutralności na skutek rozpoczęcia przez Rosję wojny wobec Ukrainy. Wejście do Sojuszu Północnoatlantyckiego poparły wszystkie partie w parlamencie oprócz dwóch niewielkich: skrajnej Partii Lewicy oraz Partii Ochrony Środowiska - Zieloni. Z badań opinii publicznej wynika, że za dołączeniem do NATO opowiedziało się 66 proc. społeczeństwa. Odsetek przeciwników utrzymuje się na poziomie 20 proc.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP)
kh/