NIQ publikuje raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu w 2025

2024-12-03 15:26 aktualizacja: 2024-12-03, 16:31
Z raportu wynika, że generatywna sztuczna inteligencja, zaawansowane narzędzia do pomiaru skuteczności działań marketingowych oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy obszarami IT, nauki o danych i marketingu będą siłą napędową wzrostu i zmian w 2025 roku.

CHICAGO--(BUSINESS WIRE)-- NIQ, czołowa światowa firma zajmująca się badaniami konsumenckimi, opublikowała niedawno swój doroczny raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu, w którym podkreśliła zmieniające się priorytety oraz troski managerów wyższego szczebla odpowiedzialnych za marketing na całym świecie. Tegoroczna edycja analizuje sposoby radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi trendami w ramach planów strategicznych na 2025 r. oraz omawia nową erę sztucznej inteligencji (AI) w marketingu.

Konsumenci, którzy w dalszym ciągu borykają się ze wzrostem cen żywności i mediów, a do tego z nadciągającym zagrożeniem spowolnienia gospodarczego, kształtują ostrożne wzorce wydatków obserwowane w branży pakowanych towarów konsumenckich i sprzedaży detalicznej. Co więcej, sztuczna inteligencja może mieć istotny wpływ na długofalowe strategie marketingowe, takie jak działania promocyjne i związane z budowaniem marki, jako że konsumenci wciąż poszukują coraz to nowych możliwości osiągania wartości i oszczędności. Niemniej jednak nawet w obliczu tych trudności gospodarczych istnieją możliwości pod względem rozwoju działalności marketingowej.

Z raportu wynika, że kierownicy odpowiedzialni za marketing zachowują optymizm wobec przyszłości - 78% z nich prognozuje, że za trzy lata ich pozycja się umocni. W obecnych warunkach ponad połowa (56%) nadal postrzega marketing jako kluczową działalność pozwalającą osiągnąć bezpośrednie cele handlowe (przy czym w 2023 r. było to 63% respondentów), co odzwierciedla pewną zmianę w kierunku długoterminowego budowania marki. Choć 60% managerów działów marketingu z łatwością potrafi uzasadnić inwestycje dokonywane w działania marketingowe (spadek z 65% w 2023 r.), coraz więcej dyrektorów generalnych i finansowych wierzy w długofalową wartość inwestycji w markę (44% w 2024 r. w porównaniu z 41% w 2023 r.). Marketingowcy wykorzystują również AI jako kluczowe narzędzie pozwalające sprostać głównym wyzwaniom, co sugeruje, że ta technologia może przekształcić sposoby radzenia sobie z coraz bardziej skomplikowanymi uwarunkowaniami w przyszłości.

Odnosząc się do ustaleń, Marta Cyhan-Bowles, dyrektor ds. komunikacji i globalny manager centrum doskonałości marketingowej w NIQ, powiedziała:

„przyszłość marketingu ukształtuje sztuczna inteligencja. Choć pozostałe aspekty strategii dyrektorów ds. marketingu w 2024 r. pozostały bez zmian, generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) napędza istotny wzrost i zmiany oraz staje się nadrzędnym elementem koszyka działań marketingowych pozwalającym przyspieszyć rozwój. AI może usprawnić wszystko: od interakcji z klientami po opracowanie pomysłów, zbieranie danych, analizę, podsumowanie informacji z wielu projektów i otwarcie nowych możliwości”.

Najważniejsze trendy wpływające na decyzje marketingowe w 2025 r.:

- coraz większe wykorzystanie AI w ramach funkcji marketingowych: marketingowcy wyższego szczebla coraz częściej plasują generatywną sztuczną inteligencję w samym sercu realizowanej strategii - 72% z nich używa jej do tworzenia treści i materiałów kreatywnych, 67% - do pomiaru kondycji marki, 65% - do planowania i optymalizacji zasobów, a 30% - do opracowywania produktów. Generatywna sztuczna inteligencja odciśnie znaczące piętno na wszystkich funkcjach marketingowych, ponieważ marketingowcy wykorzystują ją również do wzbogacania doświadczeń klientów;

- AI w coraz szybszym tempie zwiększa zaufanie do wykorzystywania danych: informacje oparte na danych stają się przewagą konkurencyjną dla marketingowców, a wykorzystywanie sztucznej inteligencji sprzyja zwiększeniu zaufania do tych informacji. Większość marketingowców (81%) wykorzystuje dane do monitorowania wydajności, a ponad połowa (60%) organizacji opierających się na danych ma dziś ogromne zaufanie do swoich zdolności pod względem analizy danych. Pomimo tego pozytywnego trendu 31% marketingowców wyższego szczebla w dalszym ciągu napotyka trudności w zakresie łączenia danych pochodzących z różnych źródeł, co podkreśla potrzebę korzystania z zaawansowanych narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. AI w dalszym ciągu pełni wiodącą rolę w kształtowaniu informacji możliwych do przekucia w działania, zapewniając potencjalne rozwiązania pozwalające zwiększyć precyzję i opłacalność pomiarów skuteczności marketingu;

- poprawa kondycji marketingu: wskaźnik perspektyw dla dyrektorów ds. marketingu, który monitoruje najważniejsze aspekty organizacji skupionych wokół działań marketingowych, w 2024 r. uległ nieznacznej poprawie. Ogólna „kondycja” marketingu również polepszyła się - zwłaszcza w Europie, gdzie odnotowano wzrost o cztery punkty procentowe w zakresie nastrojów dzięki lepszemu dostosowaniu do założeń kierownictwa. AI pełni kluczową rolę w zakresie tych zmian i jest wykorzystywana do napędzania innowacji i strategii biznesowych w marketingu;

- AI eliminuje lukę pomiędzy klientami a przedsiębiorstwami, umożliwiając lepsze zrozumienie preferencji konsumentów: AI usprawnia również rozwój produktów skoncentrowany na kliencie w perspektywie długoterminowej. Opracowany przez NIQ eksplorator reklam BASES pomaga marketingowcom w doskonaleniu wartości marki i zapewnia dokładniejsze informacje na temat preferencji konsumentów. Dzięki wykorzystaniu AI marketingowcy mogą priorytetowo traktować kreatywne informacje, testować wiele iteracji reklam i wywiązywać się z terminów bez uszczerbku dla jakości;

- priorytetowe traktowanie współpracy pomiędzy wieloma działami firmy: marketingowcy stosują język kierownictwa finansowego, by pozyskiwać inwestycje i komunikują się z dyrekcją ds. technicznych, by maksymalnie wykorzystywać potencjał AI. W nowym roku współpraca pomiędzy marketingiem, analitykami danych i przywódcami firm zacieśni się w celu rozbicia silosów danych i integracji różnorodnych źródeł danych z myślą o zapewnieniu praktyczniejszych informacji.

Znaczenie tych trendów w 2025 r.

Raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu podkreśla coraz większy wpływ AI na wszystkie funkcje marketingowe pod względem pomocy podczas planowania działań na 2025 r. Z raportu wynika, że marketingowcy wyższego szczebla coraz bardziej cenią znaczenie sztucznej inteligencji i priorytetowo traktują optymalizację AI oraz narzędzi związanych z danymi, by stawić czoła skomplikowanym warunkom przyszłości. Do najważniejszych rozpatrywanych kwestii należą:

- priorytety i możliwości marketingowe w 2025 r.;

- potencjał i wpływ AI na marketing;

- budowanie zaufania do AI na potrzeby przyszłych strategii marketingowych.

Pobierz kopię raportu o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu - jak kierownicy działów marketingu powinni postrzegać AI i podejmowanie decyzji w oparciu o dane, wkraczając w 2025 r. - tutaj.

Informacje o raporcie:

Opracowany przez NIQ raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu - jak kierownicy działów marketingu powinni postrzegać AI i podejmowanie decyzji w oparciu o dane, wkraczając w 2025 r. - opiera się na badaniu ankietowym przeprowadzonym w gronie niemal 600 kierowników wyższego szczebla ds. marketingu z firm o rocznych dochodach w wysokości ponad 50 mln USD lub zatrudniających ponad 250 pracowników. Ankieta obejmuje 18 krajów reprezentujących region Azji i Pacyfiku, Europy, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryki Północnej. Za kierowników ds. marketingu uznaje się dyrektorów ds. marketingu lub kierowników ds. marki, dyrektorów lub wiceprezesów odpowiedzialnych za marketing, markę, działania marketingowe lub doświadczenia klientów.

O NIQ:

NIQ to czołowa światowa firma zajmująca się wywiadem konsumenckim, umożliwiająca najgłębsze zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów i wskazująca nowe ścieżki wzrostu. W 2023 roku doszło do połączenia NIQ i GfK, czyli dwóch liderów branży o bezprecedensowym globalnym zasięgu. Obecnie NIQ prowadzi działalność w ponad 95 krajach obejmujących 97% PKB. Dzięki holistycznej interpretacji danych i najszerzej zakrojonym wnioskom z zachowań konsumentów - które są wyciągane za pomocą zaawansowanych funkcji analitycznych naszych ultranowoczesnych platform - NIQ dostarczy ci kompletny obraz sytuacji, czyli Full View™.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę www.niq.com.

Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.

Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20241203758133/pl/.

Źródło: NielsenIQ

KONTAKT:

Sweta Patra

e-mail: Sweta.patra@nielseniq.com

Źródło informacji: Business Wire

 

Źródło informacji: Business Wire

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone