Największą grupą wiekową odwiedzającą gabinet ginekologiczny przynajmniej raz w roku, są osoby w przedziale 30-35 lat – robi tak 72 proc. z nich.
Natomiast 19 proc. wszystkich ankietowanych konsultuje się ze specjalistą raz na 2-3 lata – to zazwyczaj młodsze respondentki, do 24. roku życia. Rzadziej niż raz na 2-3 lata chodzi do ginekologa 9 proc. Polek przed 36. rokiem życia. Niestety, 6 proc. badanych nigdy nie odbyło takiej wizyty.
Większość biorących udział w badaniu – 51 proc. – decyduje się na prywatne wizyty, jako powód podając, że w ten sposób mogą dostać się do lekarza szybciej niż w ramach NFZ (67 proc.). Poza tym, na wizycie prywatnej ginekolog poświęca im więcej czasu i uwagi (48 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się odpowiedź "gabinety prywatne są lepiej wyposażone" (40 proc.). Kobiety wspominały również o tym, że wybierają takie wizyty, ponieważ zależy im na poradzie konkretnego lekarza (38 proc.). A 22 proc. zwróciło uwagę na to, że na wizycie prywatnej lekarz delikatniej przeprowadza badania.
Respondentki, które odwiedzają ginekologa przynajmniej raz w roku zostały zapytane o to, ile wydają rocznie na wizyty, leczenie i/lub badania. 30 proc. stwierdziło, że między 200 a 399 zł. 22 proc. zadeklarowało kwotę od 400 do 599 zł, natomiast nie więcej, niż 200 zł ma wydawać 23 proc. badanych. Jedynie 5 proc. zapytanych kobiet oświadczyło, że wydatki na ginekologa przekraczają 1 tys. zł rocznie.
Najczęściej prywatną wizytę – 60 proc. - wybierają osoby zarabiające powyżej 5 tys. zł oraz mieszkanki średnich miast od 50 do 250 tys. osób (58 proc.).
Wizyty u ginekologa w ramach NFZ wybiera 28 proc. kobiet biorących udział w badaniu. Najwięcej z nich – 38 proc. – zarabia nie więcej niż 2 tys. zł.
Z kolei 21 proc. ankietowanych wybiera wariant mieszany – chodzi do ginekologa "częściowo prywatnie, częściowo na NFZ". To najczęściej mieszkanki metropolii - 25 proc.
Raport "Kobiece sprawy", powstały jako część akcji "Biustowniczki", ma na celu uświadamiać oraz edukować młode kobiety w kwestii konieczności dbania o siebie niezależnie od metryki.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski. Próba n=1000.(PAP)
Autorka: Mira Suchodolska
kgr/