W poniedziałek oficjalnie rozpoczęto budowę głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. Obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że za sprawą tej inwestycji gdański port stanie się "największym portem kontenerowym, przeładowującym najwięcej kontenerów na Bałtyku".
"Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący obszar, który ma jakikolwiek wpływ na przeładunki kontenerowe" - stwierdził Gróbarczyk. Zaznaczył, że wówczas nikt nie przypuszczał, że "będziemy przekraczać milionowe wartości czy rozładowywać największe statki kontenerowe".
Prace budowlane zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m kw. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 17,5 m, a także plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zakupionych ma zostać siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.
Dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker podkreślił, że dzięki tej inwestycji gdański port będzie mógł obsługiwać przypływające na Morze Bałtyckie statki kontenerowe nowej generacji. Zaznaczył, że Gdańsk staje się również głównym portem dla takich krajów jak Czechy i Słowacja, które nie mają dostępu do morza.
Rzeczniczka gdańskiego portu Anna Drozd dodała, że maszyny do pogłębiania terminalu rozpoczęły pracę kilka dni temu.
"Na placu budowy następuje teraz palowanie, zostały już sprowadzone rury, które będą służyły do pogłębiania" - wyjaśniła.
Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest pod koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu - na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), do poziomu 4,5 mln TEU rocznie.
Koszt inwestycji to około 2 mld zł (ok. 450 mln euro). Będzie ona finansowana wyłącznie ze środków własnych Baltic Hub oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do terminala T1.
Jak zapewnili przedstawiciele Baltic Hub, w trakcie inwestycji zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk. Zapewnili, że gdańska plaża Stogi pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla mieszkańców i turystów.
Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU od początku funkcjonowania.
Dredging International NV zajmuje się pogłębianiem dna morskiego, rozwiązaniami w zakresie energii morskiej, projektami infrastrukturalnymi i środowiskowymi. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala.
Budimex S.A. jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak: infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo. (PAP)
autor: Piotr Mirowicz
kw/