O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Ukraina zwęzi tory. Pociągi pojadą według europejskich standardów

Do końca 2023 r. ma powstać linia kolejowa według europejskiego rozstawu szyn, pozwalająca bezpośrednio dojechać z Warszawy do Lwowa. Potem następne odcinki: także w kierunku na Kijów - informuje w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolita".

Dworzec w Odessie, Fot. PAP/Aka Baron
Dworzec w Odessie, Fot. PAP/Aka Baron

Gazeta zwraca uwagę, że gdyby nie różnica w rozstawie torów, transport kolejowy z Polski czy Rumunii do Ukrainy mógłby odbywać się znacznie szybciej, bez konieczności przesiadek pasażerów i przeładunków towarów w granicznych „suchych portach”. Tory o rozstawie 1520 mm, czyli standard ustanowiony jeszcze w czasach carskiego imperium dla obrony przed inwazją kolejową z Zachodu, stały się utrapieniem dla dzisiejszej Ukrainy. Blokada portów na Morzu Czarnym powoduje, że kraj ten musi eksportować swoje towary, w tym zboża, innymi drogami.

"W ostatnich dniach kolejka ciężarówek do przejścia Rawa Ruska–Hrebenne ciągnęła się po ukraińskiej stronie przez ponad 20 kilometrów. Towary przewożone koleją trzeba przeładowywać w przygranicznych terminalach przeładunkowych, np. w Medyce" - wskazuje gazeta.

Przypomina jednocześnie, że kolej odgrywa w Ukrainie znaczącą rolę, bo przewozi się za jej pomocą około 40 proc. towarów (dla porównania – w Polsce tylko ok. 10 proc.). Dlatego Ukraina już zaczęła budować koleje o europejskim standardzie 1435 mm. Na razie powstaje kilkukilometrowy odcinek od polskiego Hrebennego do ukraińskiej Rawy Ruskiej - czytamy.

"Przedłużymy ten odcinek do Lwowa, wzdłuż istniejącej linii szerokotorowej, do końca 2023 roku. To w przyszłości stworzy możliwość kursowania bezpośrednich pociągów Warszawa–Lwów, bez przesiadek i wymiany podwozi" – powiedział „Rzeczpospolitej” Władimir Szemajew, dyrektor biura międzynarodowych projektów Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia).

Jednak - jak czytamy - z punktu widzenia transportu towarowego znacznie ważniejsze dla naszych wschodnich sąsiadów wydają się inne projekty.

"Chodzi o budowę linii od Medyki do Lwowa oraz od Dorohuska przez Jagodin do Kowla. Wprawdzie w ten sposób kolej normalnotorowa sięgnie tylko kilkudziesięciu kilometrów w głąb Ukrainy, ale połączy europejski system kolejowy z ważnymi węzłami kolejowymi i punktami przeładunku towarów" - podaje "Rz".

Cytowany przez dziennik Władimir Szemajew przyznaje: "Te odcinki są dla nas najpilniejsze i z ich budową nie będziemy zwlekać. Kończymy już rozmowy z międzynarodowymi organizacjami finansowymi w sprawie środków na te inwestycje". (PAP)

kw/

Zobacz także

  • Wojna w Ukrainie, fot.  PAP/AA Abaca

    Rozpoczyna się kontrofensywa? Wojsko Ukrainy: rosyjska armia panikuje i rozprasza swoje siły na południu [RELACJA NA ŻYWO]

  • Kolejka TIRów na przejściu granicznym w Dorohusku. Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    Wojewoda lubelski: zrealizowano część postulatów przewoźników protestujących w Dorohusku [WIDEO]

  • Babcia Hałyna, Fot. Iryna Hirnyk
    Specjalnie dla PAP

    84-letnia Hałyna przeżyła trzy tygodnie pod bombami. Dramatyczna relacja

  • Komisarz Unii Europejskiej ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski. Fot. PAP/Albert Zawada

    Wojciechowski: zapewne UE zgodzi się przedłużyć zakaz swobodnego obrotu 4 nasionami z Ukrainy

Serwisy ogólnodostępne PAP